ARNE COLLIANDER

— Verken mannskap eller båt var påvirket, forsikrer disvisjonsdirektør Bent Martini i HSD Sjø.

Forklaringen er en teknisk svikt som oppsto like etter at MF «Bømlo» gikk fra Våge med kurs for Halhjem klokken 08.20 om morgenen 17. mai.

— Vi undret oss over hva som foregikk om bord, sier Karl Morten Bårdsen. Han fulgte fergens vinglete ferd fra kjøkkenvinduet på Våge.

- Bakket kraftig

— Fergen var utenfor hovedleden. En liten stund så det ut for at den var ute av kontroll, og sidelengs på vei mot et skjær. I neste øyeblikk bakket den kraftig for å komme seg unna skjæret. Fra land så dette både merkelig og dramatisk ut, sier Bårdsen.

Fergekapteinen har forklart at maskineriet fikk en fullstendig blackout. Da går det noen sekunder før maskineriet kommer opp igjen, eller nødsystemet kobles inn. MF «Bømlo» lå i full sving da dette skjedde. Kapteinen valgte derfor å stanse fergen.

- Aldri kritisk

— Kapteinen oppfattet aldri situasjonen som kritisk, sier Bent Martini. Han forstår at situasjonen kan ha fortonet seg som merkelig og dramatisk for dem som så alt fra land.

— Kapteinen sier imidlertid at det aldri var noen fare for verken skip eller de som var om bord, sier sjefen for fergedivisjonen i HSD.

— Hvor langt var fergen fra skjæret?

— Kapteinen mener avstanden må ha vært 8-10 meter.

Folk på land mener det må ha vært mindre, og var sikre på at fergen måtte ha streifet skjæret. Det avviser HSD. Etter å ha fått i gang elektronikk og maskineri, testet kapteinen grundig ut systemet.

— Da fungerte alt. Etter en nøye vurdering valgte han å fortsette turen mot Halhjem. Fergen fungerte greit både resten av 17. mai og i går, sier divisjonsdirektør Martini.

Fra 1971

Det var 14 passasjerer og noen biler om bord da blackouten fant sted. Kapteinen informerte over høyttaleranlegget om hva som hadde skjedd.

I går fikk HSD full rapport om det inntrufne.

— Dette er en unormal hendelse, men foreløpig vet vi lite om årsaken. Det kan ha vært et spenningsfall et eller annet sted, sier Bent Martini.

MF «Bømlo» er en av HSDs eldste ferger. Hun ble bygget i 1971. — Fergens alder har neppe noe å si for denne hendelsen. En slik elektronisk feil kunne også ha inntruffet på nyere ferger, sier Martini.

Tysnesingene har tidligere uttrykt misnøye med HSD fordi de blir avspist med noen selskapets eldste ferger på Våge-Halhjem. I vinter hadde jevngamle MF «Melderskin» to driftsavbrudd som rammet denne fergeforbindelsen.

— MF «Bømlo» er en driftssikker og trygg ferge. Det er vanskelig å gardere seg fullt ut mot slike hendelser, sier Martini.

FULL STANS: MF «Bømlo» fikk full stans i maskineriet på vei ut fra Våge på Tysnes, og var nær ved å drive på et skjær før mannskapet fikk bakket fergen unna det urene farvannet. <br/>FOTO: KARL MORTEN BÅRDSEN