RUNE VALDERHAUG

Det går vanligvis årevis mellom hver gang de store flyfabrikkene lanserer helt nye flymodeller. Men før helgen ga det europeiske luftfartskonsortiet Airbus grønt lys for produksjon av et helt nytt langdistansefly. Det skal hete A 350 og leveres i to versjoner med henholdsvis 245 og 285 seter. Selv om flyet ikke er klar til å settes i ordinær trafikk før i 2010, vil Airbus starte forhandlinger om salg umiddelbart. Prisen er ennå ikke klar. Men flyselskaper som vil sikre seg flyet, må nok bla opp minst en milliard kroner pr. fly de kjøper.

3100 fly

Med dette satser Airbus ytterligere på langdistansemarkedet når man utvikler nye fly. A 350 blir en videreutvikling av dagens A 330, som blant andre SAS bruker i en versjon med 261 seter på enkelte av sine langdistanseruter — blant annet mellom København og New York.

— Markedet for langdistanseflyginger er stadig mer segmentert når det gjelder størrelsen på flyene og rekkevidder, sier toppsjefen i Airbus-konsernet Noel Forgeard. Han mener at A350 blir et perfekt tilskudd til dagens langdistansefly, og at det nye flyet kan tilfredsstille alle flyselskapers behov for langdistansefly med fra 245 seter til den store A380 med hele 555 seter.

Ifølge analyser fra Airbus vil markedet for fly med fra 250 til 300 seter utgjøre ca. 3100 fly de 20 neste årene. Airbus satser nå på å sikre seg halvparten av dette markedet, sier Airbussjefen.

Kjempen kommer i 2006

A350 får en rekkevidde på hele 15.900 kilometer uten mellomlanding med 245 passasjerer om bord. Med 285 passasjerer blir rekkevidden 13.900 kilometer når det tar av med fulle drivstofftanker. Det vil være fullspekket av helt ny teknologi luftfarten ennå ikke har sett maken til, det får en helt ny og avansert vinge, og flyselskapene kan velge mellom flere helt nyutviklete motorversjoner. Forbruket av drivstoff blir lavere enn på dagens langdistansefly.

Selv om A 350 må regnes som et stort fly blir det likevel en lillebror i forhold til Airbus-konsernets andre storsatsing. I løpet av 2006 er selve kjempen i internasjonal luftfart, A 380, endelig klar for levering - foreløpig i 129 bestilte eksemplarer. Dette flyet får 555 passasjerer fordelt på to fulle etasjer. Senere versjoner av dette kjempeflyet skal ta opp til 800 passasjerer.

NYTT FLY: Det nye A 350-flyet blir utstyrt med teknologi man ikke har sett maken til i fly.