Fredag kveld utførte Statens vegvesen kontroll med sin nye «skiltsnapper» ved Storestrømmen på E 39 i Os. Fotobilen leser bilskilter på sekundet, og etter en knapp time sto det biler uten skilter på rekke og rad langs veien.

— Vi var der først og fremst for en bilbeltekontroll som gjennomføres over hele landet nå, og så brukte vi fotobilen for å se om det også var noen begjæringer. Det var det i stort monn, sier Lars Harald Drange, inspektør i Statens vegvesen.

Ikke plass til flere

Til sammen fikk vegvesenet treff på 47 biler som kjørte uten forsikring, betalt årsavgift eller godkjent EU-kontroll.

— Plassen begrenset oss, så vi fikk bare stoppet 25 av de vi registrerte. Totalt var det 15 som mistet skiltene og ti personer som klarte å fikse det på stedet ved å ringe forsikringsselskapet, forteller inspektøren.

Da de plassene vegvesenet hadde tilgjengelig var fulle, måtte de flytte kontrollen inn til Os sentrum.

— Fordi det var fult fikk en del slippe forbi, og vi måtte flytte oss. I Os sentrum tok vi to til, sier Drange.

_> - Det nye utstyret er langt mer effektivt enn metodene vi har brukt før

Tom Børslid, Statens vegvesen_

- Mye slurv

Ifølge vegvesenet er det i gjennomsnitt 1 av 100 som kjører ulovlig. I gårsdagens kontroll var tallet noe høyere med 1,6.

Inspektøren mener at det som oftest er slurv som fører til begjæringer.

— Ofte er det rot på forsikringskontoret eller verksteder som har dårlige rutiner på å sende inn godkjenninger. Mange er ikke flinke nok til å følge opp at de faktisk får et nytt vognkort i posten, sier Drange.

For effektivt?

Statens vegvesen fikk det nye utstyret i september i fjor, men det er først den siste måneden at kontrollene har tatt seg opp. For to uker siden ble 20 biler avskiltet på Sotra og noen dager senere var det 25 biler som måtte få nye skilt i Åsane.

Tom Børslid, fagansvarlig for utekontrollen i Statens vegvesen Bergen distrikt, sier at fotobilen nesten er for effektiv.

— Det nye utstyret er langt mer effektivt enn metodene vi har brukt før. Utfordringen er at vi ikke har fornuftige plasser å sette fra oss alle bilene som blir avskiltet. Vi må flytte eller avslutte kontroller fordi det ikke er plass til flere, sier han.

Vegvesenet håper derfor på å få til en ordning der de kan gi ut prøveskilter på stedet.

— Om vi kan gi ut prøvekjennemerker på stedet kan bilene kjøre videre og hoper seg ikke opp. Da kan vi ta enda flere, forklarer Børslid.

Flere kontroller

Vegvesenet lover at det ikke er siste gang «skiltsnapperen» er i bruk.

— De siste årene har vi hatt lite kontroller opp mot begjæring av lette kjøretøy, så det er nok en del som har kjørt rundt lenge uten å bli stoppet. De vi nå stopper vet at de har gjort noe galt, og selv om det er upraktisk å sette fra seg bilen, så skjønner de det. De blir ikke sinte, sier han.

— Vi kommer til å farte rundt på veiene fremover og det blir mange kontroller. Vi håper at flere skal sørge for å ordne opp når de ser hvor lett det er å bli stoppet. Målet er at vi kan slippe å bruke ressurser på dette.

Og når det kom til bilbeltekontrollen var inspektør Drange langt mer fornøyd. Kun to ble stoppet ved Storestrømmen.

— Men vi stoppet 12 i Os sentrum. Dårlig bruk av bilbelte er et typisk sentrumsfenomen. Folk må bli flinkere til å ta på seg bilbelte med en gang de setter seg inn i bilen, og ikke når de kommer på det, oppfordrer han.

PÅ REKKE OG RAD: Statens vegvesen har ikke nok plasser tilgjengelig når de har kontroll med sin nye fotobil.
Jan Petter Svendal