Ved 19.40-tiden onsdag kveld rev et lokaltog på vei til Bergen ned en kjøreledning inne i Trollkonetunnelen.

Lokaltoget mistet strømmen, og kom seg ikke av flekken som følge av uhellet.

— Toget står vel 300 meter inn i tunnelen. Vi jobber med å sikre kjøreledningen, slik at vi kan trekke toget ut av tunnelen, sa pressevakt Harry Korslund i Jernbaneverket tidligere onsdag kveld

Tunnelfast i tre timer

En time senere var strømmen kuttet. Personell på stedet bestemte først at de 130 passasjerene i toget skulle spasere de vel 300 meterne ut av tunnelen. Så ble den evakueringsplanen endret.

— Flere av passasjerene måtte snu, og nå er alle om bord i toget igjen, har jeg fått tilbakemelding om. Toget vil nå bli tauet til Dale stasjon, opplysete NSB-pressevakt Håkon Myhre klokken 23.15.

Like før midnatt var redningsaksjonen over. Passasjerene blir fraktet videre til Bergen med et annet tog i natt.

— Tilbakemeldingen fra vår konduktør er at passasjerene har det etter forholdene bra, sier Myhre.

Bergensbanen er i natt stengt mellom Dale og Bolstadøyri.

- Vi er lei oss

Det tok altså rundt tre timer før passasjerene var trygt ute av tunnelen. NSB beklager at det tok såpass lang tid før situasjonen var avklart.

— Det er vi lei oss for, men sikkerheten til passasjerene var vår første prioritet. Vi får dessverre ikke gjort noe med at det tok så lang tid, men vi er tross alt fornøyde med at passasjerene kom seg trygt videre til slutt, sier Myhre.

Enn så lenge er det for tidlig å si nøyaktig hvordan eller hvorfor toget tilsynelatende rev ned kjøreledningen.

— Vi må sette oss ned sammen med Jernbaneverket og se på hvorfor dette skjedde, og hva vi eventuelt kan gjøre annerledes. Det kan være at dette er NSBs feil, samtidig som at det godt kan hende at Jernbaneverket har et ansvar. Dette er det for tidlig å ta stilling til nå, sier Håkon Myhre.

15.000 volt

Det går vanligvis 15.000 volt gjennom kjøreledningen som forsyner togsettene med strøm på Bergensbanen. Derfor ville Jernbaneverket være helt sikre før de ga grønt lys til redningsoperasjonen.

I natt starter Jernbaneverket arbeidet med å utbedre feilen.

— Mannskaper på stedet har antydet at så mye som 200-300 meter av kjøreledningen er revet ned. Vi har rekvirert nødvendig utstyr og reservedeler, og tar nå fatt på jobben med å utbedre skadene, sier Korslund.

Buss for tog

Bergensbanen vil sannsynligvis forbli stengt gjennom hele natten som følge av uhellet.

— Det er antydet at det vil ta flere timer å utbedre feilen, men jeg vil ikke spekulere i hvor lenge Bergensbanen vil være stengt, sier Korslund i Jernbaneverket.

Pressevakt Myhre i NSB karakteriserte tidligere i kveld situasjonen som udramatisk.

Hans kollega i Jernbaneverket sier at det ikke på noe tidspunkt var noen fare for sikkerheten til passasjerene mens toget sto tunnelfast.

— Men det var nok ikke en hyggelig opplevelse å få en slik ufrivillig stans inne i en tunnel. Togpersonalet er rutinerte folk, som er godt trent i slike hendelser, sier Harry Korslund.

NSB har satt opp buss for tog fra Voss for passasjerer som skal til vestover til Bergen eller østover mot Oslo.