Det sier daglig leder i Norgestaxi, Jan Tennfjord. Bergens Tidende skrev i dag om taxikaoset for syke hos Norgestaxi.

Søknaden om hundre nye drosjeløyver skal behandles i Samferdselsutvalget i Hordaland fylke i oktober, og hvis saksbehandlingen går på skinner kan de første bilene være på gaten 1. februar neste år, sier Tennfjord. De hundre kommer i tillegg til de 170 som Norgestaxi allerede disponerer.

Opplæringskurs

— Dette vil øke kapasiteten betraktelig og hjelpe veldig på situasjonen, sier Norgestaxi-sjefen.

— Er det mulig å skaffe sjåfører til så mange biler?

— Vi tror det skal gå bra. I løpet av høsten vil det bli igangsatt opplæringskurs for 50 nye sjåfører, og vi har også avtale med arbeidsmarkedsetaten om nye kurstilbud i tiden fremover, sier han.

Problemer med å skaffe nok sjåfører har tidvis vært et problem.

— Vi har imidlertid klart så noenlunde å dekke opp, og vi tror dette skal bedre seg når vi kommer skikkelig i gang med nye kurs og opplæringstilbud.

Ved tolvtiden mandag var omkring 40 av de 170 taxiene i Norgestaxi ute av tjeneste. Omkring 95 var i kjøring, mens et tjuetalls hadde pause. Det betyr at det var 25 ledige Norgestaxier i hele bergensområdet.

Må bli bedre

Helse Bergen-direktør Stener Kvinnsland sier at tilbudet må bli bedre, og at det skal man sørge for i den nye anbudsrunden som startet mandag.

— Mye har vært positivt med Norgestaxi, men det har også vært litt for mange alvorlige episoder, for eksempel med rullestolspasienter som har måttet vente i timevis på drosje, sier han.

Kommunaldirektør Finn Strand i byrådsavdeling for helse- og omsorg i Bergen kommune sier at avdelingen for et halvt år siden fikk en henvendelse om å gripe fatt i problemet.

— Det vi gjorde var å sende henvendelsen over til Helse Bergen. Det er der det fulle og hele ansvar ligger. Vi kan ikke gjøre annet enn å be om at problemet blir tatt på alvor, sier han.

Krever politisk handling

Helga Sellevold i «Kamp for de eldre» sier at problemene med pasientkjøringen har vært et stort problem i lang tid.

— Vi vet at mange som er avhengig av denne ordningen er stille fortvilet. Mange sier som Viola Kalhagen i mandagens avis at de overhodet ikke kan stole på at taxien kommer når den skal, og det betyr at de mister legetimer og ikke kommer seg til viktige avtaler.

— Det hele er meningsløst, sier Helga Sellevold, som legger til at hun også snakker ut fra egne erfaringer.

Hun tror det hele bunner i at Norgestaxi har tatt på seg en større oppgave enn de kan makte.

— Taxiselskapet har rett og slett verken nok biler eller stor nok kapasitet på andre områder til å takle dette på en forsvarlig måte. De har nok levert inn det laveste anbudet, men hva hjelper det når tjenesten ikke fungerer som den skal? Nå må ansvarlige helsepolitikere på banen å ta tak i dette problemet, sier hun.

FLERE TAXIER: Rundt 100 nye taxier skal løse taxikrisen.
Bergens Tidende