KRISTIN JANSEN

— Vi beklager at disse gebyrene ble sendt ut. Bilistene slipper selvfølgelig å betale, sier direktør i Bro & Tunnelselskapet, Tore Skulstad.

Både Veikontoret og Bro & Tunnelselskapet har den siste uken mottatt en rekke henvendelser fra sjåfører som har klaget på regningen på 310 kroner, og det har de gjort med rette. 1. desember i fjor gjorde asfalteringsarbeid det umulig å betale bompenger i Sandviken mellom klokken 18.00 og 24.00.

— Sannsynligvis ble alle bilene dirigert over i feltet for abonnenter. Normalt får vi beskjed når dette skjer slik at vi ikke sender ut faktura. Men denne gangen har kommunikasjonen vært for dårlig, sier Skulstad.

Bro & Tunnelselskapet fikk først vite om veiarbeidet og de feilsendte fakturaene tirsdag denne uken.

Nils Kåre Tolås er en av dem som mottok regningen fra Bro & Tunnelselskapet da han kom hjem fra påskeferie.

— Jeg syntes det var merkelig å få fakturaen så sent. Det er vanskelig å huske hva en gjorde så langt tilbake i tid.

Tolås snakket med konen og klarte likevel å finne ut av hva som skjedde da han passerte bompengeringen i Sandviken 1. desember i fjor.

— Det var lang kø og trafikken gikk veldig sent. På grunn av veiarbeid fikk vi ikke betalt, forteller Tolås, som hadde klagebrevet klart da han fikk vite at fakturaen blir slettet.

Tolås er fornøyd med at han slipper å betale, men han synes det er merkelig at det skulle ta så lang tid før feilen ble oppdaget.

— Fem måneder er altfor lenge, sier han.

Tore Skulstad har forståelse for at bilistene som har fått faktura er misfornøyde, men han synes ikke tabben er spesielt stor.

— Slike ting kan skje i kampens hete. Vi har stor trafikk gjennom bomstasjonene, sier Skulstad.