Både kurdisk og tysk TV var på plass da Pepperkakebyen åpnet fredag kveld.

Bergen får stor plass i det 45 minutter lange magasinet Ostsee ReportNorddeutsche Rundfunk som vises søndag 5. desember.

I forhåndsreklamen heter det at programleder Alexandra Drube har tatt temperaturen på førjuls-Bergen.

— Virkningsfull markedsføring

— Dette er veldig positivt for Bergen som turistmål. Tyskerne har lenge vært en stor målgruppe, og slike programmer er svært virkningsfulle i markedsføringen i det store utland, sier reiselivsdirektør Ole Warberg i Bergen.

At pepperkakebyen har fått ekstra oppmerksomhet som følge av raseringen i fjor, er han ikke i tvil om.

— Den er blitt anerkjent også utenfor landegrensene. Det er fint å se at raseringen kan snus til noe positivt, sier Warberg.

Har vært her i en uke

NDR presenterte nylig Bergensbanen, Finse og Geilo. Det programmet hadde 1 million seere, og det var noe mindre enn vanlig.

Et TV-team fra NDR på tre personer har vært i Vestlandets hovedstad i en uke, forteller lydmann Björn Kurtenbach til bt.no.

— Jeg heter Björn fordi foreldrene mine er så glade i Norge, sier han.

Jeg heter Björn fordi foreldrene mine er så glade i Norge. Björn Kurtenbach

Sammen med enda mer norskklingende Brit Hansen og programleder Drube har han besøkt Fløibanen, Pepperkakebyen og spist smalahovve på Voss.

Kanalen har base i Hamburg og skal organisere Eurovision-finalen neste år, etter at Lena Meyer-Landrut vant i Oslo.

Følg programmet via livestream her.

Vinterbyen appellerer

— De senere år har vi sett at Bergen appellerer også som vinterby. Direkteflyginger fra ulike destinasjoner i Europa gjør nå at enda flere tar turen også på denne tiden av året, sier Warberg.

— Byen Bergen kombinert med de norske fjordene er en pakkeløsning som fungerer både sommer- og vinterstid, mener reiselivsdirektøren.