RANDI KVINGE randi.kvinge@bt.no

Det forteller Maiken Nøtsund Fotland (15). Hun har ansvaret for å kjøpe inn varer til elevenes egen minikantine på Eidsvåg skole, og kjøper det ungdommene vil ha. Kjøleskapet som fungerer som skolens minikantine inneholder sjokolademelk, sjokoladepudding, youghurt med sjokoladebiter, juice og en enslig melkekartong. Skeptisk Undervisningsinspektør på ungdomstrinnet, Ledvin Uglane, er skeptisk til at elevene får kjøpt varer som inneholder sjokolade i kantinen. -Å selge sjokoladeprodukter på skolen er nok i grenseland av hva som bør tillates. Vi ser at matvanene går i en usunn retning, sier Uglane. Han sier det er en del av elevene som sniker seg til matvarebutikken i matpausen og kjøper cola og boller. Matpakken ligger hjemme Merete Samnøen er lærer i heimkunnskap ved Haukås skole. Hun har studert matpakkevanene til barn i grunnskolen.-På barneskolen er barna flinke til å ta med seg matpakken. Men det er en klar tendens at ungdomsskoleelever lar matpakken ligge igjen hjemme. I tillegg er barna mindre aktive enn før, og de bruker svært mye tid foran PC-ene sine, sier hun.-Dersom elevene får velge om de vil spille dataspill eller gå ut i friminuttene, så velger de pc-en, sier Samnøen. Hun merker at problemet er større jo eldre barna er. Bevegelsesrgupper Også på Minde skole merker lærerne at elevene ikke er like aktive, og skolen har derfor startet opp bevegelsesgrupper for barn som trenger mer aktivitet, eller har problemer med balansen. -I bevegelsesgruppene lærer barna å få bedre kontroll over kroppen. Å føle at en mestrer noe, er svært viktig. Ved å overføre dette inn i klasserommet har det positiv effekt. Gruppene er blitt kjempepopulære, sier rådgiver Ragnhild Tennebakk Nordvik. Skolen har også som mål at alle elevene skal bestige de syv bergensfjellene i løpet av skoletiden.

Flere av elevene i klasse 8b ved Eidsvåg skole bruker matfriminuttet til å spille dataspill og høre på musikk.