– Det er ikke alltid lett å vite nøyaktig hvor lenge en har vært bort fra bilen, men vi følger regelverket. Jeg hevder at det ikke kan ha vært tilfeller der kunder kun har vært borte i to minutter og fått bot. Reglene sier tre minutters angrefrist, og da kan vi gi bot. Det er ikke lett å vite om bileieren bare er innom et sted for å kjøpe en avis, eller på vei til flyplassen, sier Kontorsjef og pressekontakt for Europark, Pål Gleditsch til Åsane Tidende.

Han forteller videre at hensikten med denne typen «gratis» betalingsautomater, er å unngå at plassene brukes av langtidsparkerende.

– Har ikke ligget på lur

Gleditsch opplyser videre at ingen parkeringsvakter i Europark har noe igjen for å drive med «luring». Han beskriver det som vanskelig å tro at noen vakter har «ligget på lur» for å ta glemske kunder.

– Europarks inntekter er på ingen måte avhengig av bøter. Kun 7,5 prosent av våre inntekter kommer fra dette, og vaktene har ingen provisjonsordning på bøter. De har med andre ord ingenting å tjene på å skrive dem ut.

Vi opplyser Gleditsch om at det med liten skrift står skrevet på regelplakaten på Roalds at en risikerer 600 kroner i bot for overtredelser, mens det deles ut bøter på 700 kroner.

– Det skal være samsvar mellom reglene og praksisen, så det må vi få ryddet opp i. Vi er Norges største selskap i denne bransjen, og vi forplikter oss til å drive seriøst. Det betyr at vi ikke driver med lureri, sier han.