- Dersom Oslo får OL, vil det nødvendigvis være en del samferdselsprosjekter i osloregionen som må prioriteres. Det kan gå ut over bevilgninger til andre deler av landet, sier Gjermund Hagesæther (Frp), som sitter i finanskomiteen i Stortinget.

Han sier at frykten for skjevheter mellom landsdelene er én av grunnene til at han er motstander av Oslo-OL.

- De som jobber for full intercity-utbygging på Østlandet eller T-baneprosjekter i Oslo vil få et ekstra kort på hånden dersom det blir OL. Da er det naturlig at de prosjektene prioriteres frem mot 2022, sier han.

Hagesæther sier at han ikke er imot at Østlandet får et samferdselsløft.

- Men for alle her vest som skal frakte fisk og eksportvarer til utlandet, er det en mager trøst at det kan bli Vestlandets tur etter 2022. Vi trenger utbedringer nå, sier han.

Lillehammer og Bærum

De eneste infrastrukturkostnadene som er lagt inn i OL-søknaden hittil, er 563 millioner til utbedring av Holmenkollbanen og ytterligere 700 millioner til midlertidige tiltak.

Men et eventuelt Oslo-OL i 2022 vil ikke bare foregå i hovedstaden. Lillehammer-regionen skal etter planen ha en rekke øvelser, og det blir arenaer både i Lørenskog og Bærum. I tillegg har politikere i Østfold krevd at en hockeyhall plasseres der, for at de skal støtte arrangementet.

Flere av arenaene i Oslo er dessuten lagt til steder med manglende kollektivdekning i dag. For eksempel skal skiskyting foregå på den gamle søppelfyllingen Grønmo.

Det betyr at titusenvis av tilskuere skal fraktes mellom Oslo sentrum og arenaer rundt om på Østlandet i februar 2022. Da trengs det gode transportløsninger. Både forlenget intercity-utbygging til Lillehammer og Fornebubanen til Telenor Arena er planlagte kollektivprosjekt som kan få vind i seilene ved et OL. Prislappen for full intercity på Østlandet er 130 milliarder kroner, mens Fornebubanen er prissatt til 10 milliarder.

- Vi kan risikere at disse prosjektene kommer foran i køen på grunn av OL, og at det fortrenger andre prioriteringer. I hvert fall hvis man velger å ta investeringene over statsbudsjettet, sier Erik Skutle, stortingsrepresentant for Høyre.

- Skjevhetene forsterkes

Ruth Grung (Ap) er enig med sine to kolleger.

- Et Oslo-OL vil bli brukt til å argumentere for mer investeringer på Østlandet, og bidra til at skjevhetene i Norge forsterkes. Jeg tror vi får langt mer igjen samfunnsøkonomisk for å investere andre steder, sier hun.

Ap-ledelsen har signalisert at partiet likevel kan gå for Oslo-OL. Da er det i så fall Høyre som sitter på nøkkelen. Der er det svært delte meninger, også blant hordalandspolitikerne:

- IOC har gått av skaftet med sine krav, og OL er blitt en altfor dyr folkefest, sier Ove Trellevik (H).

- Vil profittere på OL

- Jeg tror Norge vil profittere voldsomt på et OL, både næringslivet og våre idrettsutøvere. Da må vi ta belastningen med fra tid til annen å ta arrangementet. Dessuten blir det en fantastisk folkefest, sier Øyvind Halleraker (H).

- Du frykter ikke at intercity og T-bane i Oslo vil ta alle pengene fra dine hjertebarn, for eksempel forkortet bergensbane?

- Det må vi sørge for at ikke skjer. Det skjedde ikke i 1994, og vi som er på Stortinget fra andre landsdeler må være klare på at vi ikke skal prioriteres ned. Det er mange måter å finansiere slike prosjekt på, og det går fint an å bygge Ringeriksbane og intercity til Lillehammer samtidig.