- Hva gikk gjennom hodet ditt da Flesland mottok bombetrusselen?

- Jeg hadde vært på et møte i Stavanger, og akkurat kommet hjem, da jeg fikk telefon fra operasjonssentralen om at vi har en sikkerhetssituasjon ved terminalen. Jeg bor heldigvis like ved flyplassen, og kastet meg i bilen. Det første man gjør er å få oversikt over situasjonen og snakke med dem som trengte å varsles. Avinor har alltid en tilstedeværende, så min rolle er å sikre strategisk oversikt over ressurser, vurderinger rundt eventuell mobilisering av krise­stab og dialog med politi og mediene.

- Hender det du blir irritert på at noen kan sende tomme trusler?

- Flere hundre mennesker ble berørt, innkommende fly måtte lande på andre flyplasser, og passasjerer måtte forbli flere timer i fly som hadde landet. De samfunnsmessige kostnadene er enorme, og det koster også mye for flyselskaper og de som driver sin virksomhet på lufthavnen. Skal vi reagere på hver gjenglemt koffert blir situasjon­en uhåndterlig. Dette var et tilfelle der det var riktig å stenge ned flyplassen, basert på informasjonen som var til­gjengelig.

- Var Flesland forberedt på at et tankselskap skulle slippe ut 24.000 liter flydrivstoff?

- Det er en alvorlig miljøhendelse fra en aktør som leverer drivstoff til flyselskapene, og holder til på Forsvarets del av flyplassen. Det synes vi selvsagt ikke er bra. Vi har bidratt og hjulpet dem med å rydde opp, og satt oss et mål om at de utslipp­ene som har skjedd ikke skal nå Langevann. Dette er det største vannet på flyplassens område. Selskapet gjennomfører nå en tung evaluering av det som har skjedd og håndteringen i etterkant.

- Hvordan har streiken gjort livet ditt vanskelig denne uken?

- Det er viktig å få frem at Avinor ikke er noen part i streiken. Her på Flesland har streiken forårsaket en vesentlig mindre passasjertrafikk denne uken. Få passasjerer møtte opp på Flesland etter at streiken ble opptrappet. Norwegian sørget for å få informasjon ut til folk. De som møtte opp var stort sett utenlandske turister.

- Har uken vært et våkent mareritt med både drivstoff­utslipp, bombetrussel og flystreik?

-  Det har absolutt ikke vært et mareritt. Som leder er det utfordrende å stå ovenfor krevende situasjoner, men det er lærerikt og da man ofte yter best. Det positive er å se samspillet mellom de ansatte og de andre aktørene på flyplassen. Dette har fungert optimalt.

- Forstår du at folk blir sure av kø i sikkerhetssjekken på Flesland?

- Vi er nødt til å levere en kvalitet og nivå på sikkerhetssjekken som gjør at passasjerer kan komme fra oss og bli godkjent hos alle verdens flyselskaper. Kø er samtidig et stressmoment for passasjerene, og vi ønsker å redusere det i så stor grad vi klarer. Vi har fått mer kapasitet enn vi hadde i fjor med to nye sluser i nybygget, slik at køene er redusert. Det vil likevel være perioder der trafikken er stor og hvor det kan bli kø. I 2017, med ny terminal, vil vi få en ny hverdag.

- Spielberg-filmen «The Terminal» skildrer en flyplass som et lite samfunn. Er det slik i virkeligheten?

- Helt klart. Jeg har jobbet flere år både i Forsvaret og i oljebransjen. Jeg startet i luftfarten for tre år siden og kan regnes som læregutt i en bransje der folk gjerne jobber hele livet sitt. Det er fascinerende å jobbe ved en lufthavn. Alle er opptatt av Flesland og har en mening om lufthavnen. Hver gang det skjer noe er mediene på hogget. Vi er en stor familie med 3500 ansatte og må samarbeide, selv om vi er mange forskjellige selskaper.

- Kan du love bergenserne nye utenlandsruter?

- Vi jobber med å få flere ruter fra Bergen, og jeg kan love bergenserne nye ruter før det nye terminalbygget står ferdig sommeren 2017. Det er også viktig å ta vare på de rutene vi allerede har, som ruten til New York. En rekke flyselskaper har allerede vist interesse for Flesland når det nye terminalbygget står ferdig.