FRODE MARTIN NORDVIK

Han og andre bussjåfører på Mannsverk som BT har snakket med mener at prosessen har tatt for lang tid. Vi treffer dem i bussen, i ferd med å gå på vakt, og mange av dem har sterke meninger om det som skjer i politikken rundt fusjonen.

De vil ha en fusjon med HSD på plass, og skyr de andre interessentene, med Connex i spissen.

-Politikerne tenker ikke sosialt, de tenker kun på å tjene penger for kommunen, Warloe har oppført seg som en profittjeger mener Tor Abrahamsen. Han har vært i selskapet i 32 år, og har opplevd mye med Gaia. Han er opptatt av at det sosiale kommer til å bli bedre med HSD som fusjonspartner.

-Når HSD kommer inn får vi en større gruppe med sjåfører vil også vi kunne kreve mer lønn og bedre arbeidsvilkår. Det vil bli en generell forbedring å få en større gruppe, sier han.

Prestisjesak

Mange av bussjåførene BT snakker med har hatt kontakt med kollegaer i Stavanger som er blitt kjøpt opp av den andre interessenten, Connex. De vil ha fusjonen med HSD på plass før Connex kan bli aktuelt.

-Connex tenker ikke sosialt, og det vi får høre fra kollegaer i Stavanger er ikke mye positivt. De er for opptatt av å spare penger, mener Tor Abrahamsen.

Den politiske prosessen rundt fusjonen er han ikke så begeistret for.

-Det virker som om politikerne har gjort fusjonen med HSD til en prestisjesak, vi er kun interessert i trivselen for de ansatte, sier Abrahamsen.

Tror på bedre lønn

En annen av sjåførene, Bent Erik Andersen har vært i Gaia i to år, og mener politikerne spiller for galleriet.

— Prosessen er et spill for galleriet, mener Andersen.

Han mener videre at det er et valg mellom pest eller kolera. Han er skeptisk til begge alternativene.

— Jeg tror HSD er ute etter å kjøpe seg et bedre renommé med å få tak i Gaia, men alternativet med Connex er ikke mye å skryte av heller, sier han.

Lønnsutsiktene er han imidlertid positiv til dersom det blir et oppkjøp fra HSD.

-Det eneste som er sikkert er at lønnsutviklingen blir bedre for oss sjåfører, sier Andersen før starter på sin vakt, og kjører linje 2 på vei ned mot sentrum.