— Jeg synes det er altfor dårlig at vrakpanten på biler har stått stille i 11 år. Den burde absolutt heves, sier fungerende kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal.

Jeg synes det er merkelig at Kari Aa kan si at det fungerer bra med den vrakpanten vi har i dag, for det gjør det jo ikke.

Espen Solberg, daglig leder i Falck Bergen

Han er ikke alene om å mene akkurat dette. Espen Solberg, daglig leder i Falck Bergen viser til at hensikten med vrakpanten er at folk selv skal vrake bilen sin.

— Nå er vrakpanten for lav til at folk gidder å gjøre det selv, sier Solberg.

Han har tidligere uttalt til bt.no at de har store problemer med at folk bare sette fra seg bilvrakene på gaten i stedet for å vrake dem.

Jan Petter Stensvik, daglig leder i Viking Bergen, påpeker at man hadde blitt kvitt en god del flere gamle biler dersom vrakpanten hadde vært høyere.

— Det er litt for mange som kjører rundt med gamle biler som egentlig burde skrotes, sier Stensvik.

1500 kroner

Vrakpanten på 1500 kroner ble ifølge Kjell Vindvik, rådgiver i tollregion Midt-Norge, innført 1. januar 1999. Det er hele 11 år siden.

— Jeg synes den har stått stille litt vel lenge. Alle de andre avgiftene vi håndterer pleier å bli justert, og jeg synes det er merkelig at det ikke er gjort i dette tilfellet, sier han.

Tollregion Midt-Norge får en rekke henvendelser fra folk som lurer på hvor mye vrakpanten er.

— Mange av dem synes absolutt at den er for lav. Noen lar også bilen bli stående i påvente av at vrakpanten skal øke, sier han.

Blir ingen heving

Men da må de nok vente veldig lenge. For Klima— og forurensningsdirektoratet har ingen planer om å justere opp vrakpanten.

— Dette har ikke vært et tema hos oss. Til nå har dette fungert godt nok, sier leder for seksjon for avfallsgjenvinning og farlig avfall, Kari Aa.

Aa har ikke fått inntrykk av at dagens vrakpant er for lav. Hun forteller også at de har prøvd å øke vrakpanten under ulike kampanjer. Som for eksempel i 1996, da vrakpanten i Norge ble økt midlertidig til 6000 kroner. Hun viser til at dette over tid ikke har ført til økt innlevering av biler.

— Ut fra dette resultatet har vi i dag ingen planer om å foreslå endringer av vrakpanten, sier hun.

Helt uenig

Espen Solberg i Falck Bergen er helt uenig i det Kari Aa sier.

— Jeg synes det er merkelig at Kari Aa kan si at det fungerer bra med den vrakpanten vi har i dag, for det gjør det jo ikke, sier han.

Solberg mener også at kampanjene fungerte godt.

— Det førte til at folk leverte bilene sine selv. Men det nytter ikke å bare øke vrakpanten i en periode. Folk vil slutte å vrake bilene sine når denne perioden er over, sier han.

Kari Aa legger også vekt på at det er en politisk beslutning som må tas.

Så langt har bare ulike partier foreslått å øke vrakpanten, men ikke vedtatt noe. Ifølge faktasjekk.no har for eksempel Frp har foreslått å øke vrakpanten til 22.000 kroner for biler eldre enn 20 år.

På NAF sitt landsmøte i fjor ble det ifølge Sødal vedtatt en resolusjon om å heve tilskuddet til vrakpanten. NAF mente den burde være på 15000 kroner for en tidsbegrenset periode.

— Vi ser at det kan bli dyrt dersom dette tillegget blir permanent. Men får man det til en periode så får man i alle fall skiftet ut de mest miljø- og trafikkfarlige bilene, sier Sødal.

Han legger til at den lave vrakpanten er et evig problem og at det veldig frustrerende at det ikke blir gjort noe med den.

Hva synes du om dagens vrakpant? Si din mening i kommentarfeltet under.

PROBLEM: Bilbergingsselskapene sliter med at folk dumper bilvrak på gaten. En økning av vrakpanten vil løse dette problemet, mener de. ARKIVFOTO: Helge Sunde