Tradisjonsrike Ullensvang hotell prøvde å legge til rette for cruisetrafikk i en enkelt sesong. Det kostet mer enn det smakte. Nå mener hotelldirektør Edmund Utne det er på tide med en skikkelig debatt om cruisetrafikken på Vestlandet.

— Har tatt av

  • Tidligere gledet vi oss over skipene som gled innover fjorden. Passasjerene stoppet og handlet på spisesteder og souvenirbutikker, og bidro til lokalsamfunnet. Nå er har cruisetrafikken tatt av. Skipene enorme og har plass til utrolig mange, men de har alt de trenger om bord og legger igjen svært lite, sier Edmund Utne.

Også i Bergen dominerer cruisetrafikken om sommeren. Flere har uttalt seg kritisk om luftforurensningen som følger skipene.

For distriktene er utfordringen at cruisepassasjerene opplever Vestlandsfjordene fra båtdekket og ikke legger igjen penger i bygdene.

Kan ikke konkurrere på pris

Ifølge Utne er prisene per passasjer nede i langt under 1000-lappen per døgn. Det inkluderer full pensjon om bord. Fordi båtene har alt nødvendig om bord og selv kjører inn til de fineste attraksjonene, er virksomheten helt uavhengig av transport og mat i land.

— Mange, til og med norske turister, drar for eksempel til Barcelona for å seile til fjordene derfra. Det er rett og slett lettere. Man er uavhengig av planlegging, ferge -og bussruter, og blir forflyttet uten å bevege seg, sier Utne.

Mens hotelldirektøren og hans norske kolleger må forholde seg til norske priser, både på varer og arbeidskraft, kan cruiseskipene klare seg med en brøkdel av kostnadene.

— Norge gir fra oss en perle til de som kommer hit på cruise, men vi bør også sitte igjen med noe som står i forhold til det passasjerene får, sier han.

Cruise=utflagging

Utne mener cruisetrafikken langt på vei kan sammenlignes med utflaggingen i industrien. Konsekvensene for turistnæringen er den samme.

— Mange sier at finanskrisen har ført til nedgang i turistomsetningen i Norge, men jeg tror valutaen er en vel så viktig faktor. Cruisetrafikken er den delen av næringen som flagger ut, sier han.

Hotelldirektøren understreker at han ikke ønsker cruisepassasjerene bort fra Norge.

— Vi må bare finne en balansegang slik at vi ikke blir overflommet, sier han.

Utne mener at byene er bedre rustet til å ta imot denne typen turisttrafikk.

— Når detkommer 2300 passasjerer til Eidfjord blir det voldtekt på et lite bygdesamfunn, sier han.

- Mister roen

Tidligere turistsjef i Bergen, Tryggve Fitje, har også sett de negative konsekvensene av cruisetrafikken.

— Ulempene er at det hoper seg opp og blir sånne klumper av folk. Jeg husker godt at det var mange som kom opp til Troldhaugen og ikke fikk med seg roen der oppe fordi det kom for mange på en gang. Noe av poenget er jo at det er fredelig og rolig, sier han.

Ifølge Fitje er det enkeltturister fra pengesterke land som legger igjen mest penger.

— De klager over at det er dyrt her, men er nok forberedt på prisnivået likevel. Cruiseturistene er i land i så få timer at de ikke bruker noe særlig penger, sier han.

Hva mener du om cruisetrafikken på Vestlandet? Diskuter saken under!