• Vi som driver næring inne i Bryggen har lyst til å bruke det frigitte arealet foran til å profilere oss og trekke bergenserne hit, sier Tove Jonsgar. Hun driver Toves Dukkehus i Bredsgården.

Jonsgar er leietaker hos Stiftelsen Bryggen som eier 52 prosent av eiendomsmassen som utgjør kulturminnet Bryggen. I gårsdagens BT kom det frem at Stiftelsen mener «kommersiell utnyttelse av nærarealet rundt Bryggen ikke er ønskelig».

Det er et synspunkt de som driver små bedrifter inne i Bryggen ikke deler ...

Ønsker bergenserne inn

Tove Jonsgar er spesielt opptatt av å kunne trekke bergenserne inn til det som finnes av butikker og verksteder bak den karakteristiske fasaderekken.

— Nå må vi naturligvis vente til det kommer retningslinjer for hvordan dette området skal brukes. Men hvis Bryggen skal leve, må det være virksomhet her - og folk må kunne se det og få lyst til å gå inn, sier hun.

— Vi ønsker håndverkere av alle slag her. Og de varene vi kan tilby, må gjerne være slikt som kundene ikke finner andre steder. Jeg driver Norges eneste rene dukkebutikk,, og jeg har modeller av hus og møbler, tinnleker og buekorpsgutter og masse annet. Mye er selvlaget, og du finner det garantert ikke i kjøpesentrene, smiler Tove mens hun ekspederer en mor og en datter fra Virginia, USA.

Resten av Europa

— Bergen må være en levende by, ikke bare en helgeby. Bryggen må være en viktig del av den levende byen. Vi må prøve å komme tilbake til det Bryggen en gang var, et vrimlende handlested for bergensere. Det kan vi få til. Og en av de tingene vi kan gjøre er å bruke det nye området til å skape litt liv, og vise frem alt det spennende som finnes inne i Bryggen. Jeg vil gjerne at Bryggen skal bli et helt spesielt sted. Nå må vi prøve å få til noe av det vi finner andre steder i Europa, der gamlebyene er blitt myldrende, spennende og livlige handelssteder med mange små, spesielle butikker og verkstedutsalg, sier Jonsgar.

Lunsjkafé?

Dukkemaker og dukkeselger Tove savner en lunsjkafé i området. Det hadde absolutt vært behov for en kafé som på dagtid kunne ha servert lettere lunsjmåltider, kanskje supper og salater. Det kunne ha blitt en ekstra grunn til å bruke tiden på Bryggen, mener hun.

Hun understreker at brukerne på Bryggen ikke har noe som helst ønske om øltelt eller noe tivoli eller basarliknende sted utenfor. Men det nye området kan bidra til at den «skjulte» delen av Bryggen blir synlig for mange flere, og spesielt byens egne innbyggere. Akkurat det kunne ha vært en klar berikelse for byen, mener hun.

— Nå har vi sjansen til å få til noe virkelig spennende her. Men da må vi jobbe sammen og ta hensyn til at Bryggen er et veldig spesielt sted. Og målet må være at Bryggen skal være for alle, ikke bare et utstilt minnesmerke for turister, sier Tove Jonsgar.

VIL BLI MER SYNLIG: Tove Jonsgar driver landets eneste dukkebutikk i et lokale inne i Bryggen. Hun skulle gjerne ha hatt muligheten til å gjøre den spesielle butikken mer synlig foran Bryggerekken. <br/>Foto: KNUT STRAND