• Vi har like mye ansvar som piloter. Kjører fulle busser på svingete veier for luselønn. Men vi ville aldri gjort noe så feigt.

Bussjåførene Hans Gudmund Milde, Erling Tveit og Stig Fjeldsbø fnyser av SAS-pilotene som hevder at sykemeldingene de siste dagene skyldes stress og en spesielt ansvarsfull jobb.

— Pøh, hva er det som er så vanskelig med å være pilot? De sitter og sover med autopiloten på. Vi har ratt, gir og bremser og kjører på isete veier, med passasjerer som skal av og på hele tiden. Da må du virkelig være årvåken. Men vi går ikke hen og sykemelder oss for det, stønner Fjeldsbø.

— De tror vel de er nærmere Gud enn oss andre, bare fordi de flyr i luften, kommer det fra kantinesjef Atle Aamelfot bak disken i Gaias kantine på Nygårdstangen. Hver dag selger han 4-500 kopper kaffe til sjåfører på jobb. I går var syke piloter et hett tema over kaffen.

— Tenk hvis vi skulle sykemeldt oss på grunn av en aksjon. Det ville fått enorme konsekvenser for kundene og undergravd hele bedriften. Jeg har vært tillitsvalgt siden det het Fana-Os-Milde, og aldri har vi vært inne på tanken om å gjøre noe slikt, sier Milde.

— Nei, vi ville aldri funnet på noe sånt. Vi har helt andre virkemidler å bruke i lønnskampen. Når vi har en så bra sykelønnsordning som vi har i Norge, så er det uhørt å misbruke den, sier konserntillitsvalgt Frode Sælen i Gaia Trafikk.

INGEN NÅDE: Syke piloter høstet ikke mye sympati i Gaias kantine i går. - De misbruker en velferdsordning. Pilotene burde heller kjempe for sin sak på ordentlig vis, mener Hans Gudmund Milde (til h.), her i diskusjon med Erling Tveit (midten) og Stig Fjeldsbø.
EIRIK BREKKE