Mens bt.no de siste dagene har skrevet om passasjerer som var utålmodige etter å komme seg til Rhodos, er det noen som aldri vil tilbake.

Omtrent samtidig som Bjørn Amundsen og familien gikk om bord på Thomas Cooks etterlengtede flight til den greske øyen, sto Siri Haukeland og foreldrene og ventet på bagasjen sin etter ankomst Flesland.

Stemningen var laber.

— Ventet 20 timer

— Jeg kommer til å kreve pengene tilbake fra reisebyrået, sier Siri Haukeland.

Hun var på Rhodos-ferie sammen med foreldrene, og skulle tilbake til Norge søndag.— Nå trenger jeg ferie for å komme meg etter ferien, sier hun.

Det var nemlig ikke noe enklere å komme seg fra Rhodos enn å komme seg til .

— Vi som skulle returnere fra Rhodos sist søndag oppholdt oss først ti timer på en kaotisk og overfylt flyplass, uten å få noen som helst informasjon om hva som skjedde utover klokkeslett på en skjerm, sier Siri.

Etter å ha ventet en hel dag på flyplassen, ble passasjerene innlosjert på hotell.

- Aldri tilbake

— Da hadde vi vært på flyplassen i nesten tolv timer. Koffertene fikk vi ikke tilgang til. Hverken jeg eller foreldrene mine hadde kontanter, og kortleseren i butikken virket ikke, forteller Siri.

Når bagasjen omsider dukket opp var den gjennomvåt. Koffertene hadde tydeligvis stått ute i regnet på Rhodos, ifølge Haukeland.

Etter å ha tilbrakt natten på hotell, kom de seg avgårde mandag.

— Vi landet på Flesland klokken 12.45. Da var vi 20 timer forsinket. Jeg skal ikke forlate Bergen på en stund nå, for å si det sånn. Og Rhodos skal jeg aldri tilbake til. Arrangørene burde ikke tilby reiser til Hellas i det hele tatt, når situasjonen er så ustabil som den er, sier hun.

Moren Berit er enig.

-Familien vår har vært på Rhodos 40 ganger, men nå er det nok. Det skal mye til for at vi reiser tilbake, sier hun.

- Ga den informasjonen vi hadde

Helen Begby, informasjonssjef i Apollo, har full sympati med dem som måtte vente.

— Dette var en kjedelig dag for alle parter. De ansatte på flyplassen hadde gå-sakte-aksjon i kjølvannet av generalstreiken. Det gjorde at det var umulig å ha noen forutsigbarhet i forhold til avvikling av trafikken, sier hun.

Hun forteller at det er vanlig at de hjemme får bedre informasjon enn dem som er ute og reiser.

— I våre dager har de hjemme bedre tilgang til medier og Internett enn dem som sitter på flyplassen. Sånn fungerer det i dag, sier hun.

Hun forteller at reiseoperatøren ga den informasjonen de hadde.

— Vi har fått en god del hyggelige tilbakemeldinger også. Det var en situasjon hvor flysekspalet ikke fikk informasjon om når de kunne forvente å lette, sier Begby.

Hun forteller at siden dette var en gå-sakte-aksjon, ble planleggingen vanskelig.

Kan bli kompensasjon

— Ved varslede streiker kan vi legge om flytrafikken. Men ved en sånn situasjon som dette er det vanskelig å finne alternative løsninger da man ikke vet hvor lang ting tar, sier hun.

Begby sier det kan bli snakk om kompensasjon til de reisende.

— Det er veldig klare regler på dette. Avhengig av hvor stor forsinkelsen ble og årsakssammenheng kan det bli snakk om kompensasjon. Dette går automatisk, sier hun.

— Vår viktigste oppgave er å få gjestene frem, det er kjedelig når vi ikke kan innfri det. Jeg har full forståelse for at folk synes dette var en dårlig avslutning på ferien. Flyforsinkelser er aldri hyggelige, fortsetter hun.

- Har tapt millioner

Det var også passasjerer fra Ving på Thomas Cook-flighten til familien Haukeland.

— Totalt 15 av Vings fly ble forsinket lørdag og søndag, det vil si at hele 2360 gjester har blitt berørt av den greske streiken, sier Sophie Frisholm i Ving Norge AS.

Informasjonssjef Torben Andersen hos Thomas Cook forteller at selskapet har tapt millioner på forsinkelsene.

— Først i dag har vi kommet på sporet igjen, det har vært store forsinkelser de siste par ukene på flyvninger til og fra Hellas, sier han.

Andersen sier han håper på bedre tider til våren.

— Ellers vil det koste dem mange turister, sier han.

UTROLIG: - Det som var så utrolig var da vi ringte sønnen vår i Trondheim. han snakket med Avinor, som kunne fortelle at flyet skulle lande 11.55 mandag. Men det visste ikke guiden til Apollo som var sammen med oss på flyplassen, sier Berit Haukeland. Her sammen med mannen Rolf på ferie i St. Petersburg.
PRIVAT