— Vi vet ikke hvordan det har skjedd, sier Trond Alstadheim, daglig leder og pilot i Bergen Helikopter.

Historien begynner med at bergensfirmaet leverte sitt ene helikopter, av typen EC-120, til service i Sandefjord for et par måneder siden. En uke inn i nyåret hentet de helikopteret tilbake og satte det i hangaren på Flesland.

Noe rart på snuten

— Omtrent en uke etter at vi fikk maskinen tilbake, drev jeg med litt småjobbing i hangaren. Da oppdaget jeg helt tilfeldig at det var noe rart med logoen på snuten av helikopteret, forteller Alstadheim til bt.no.

Tenk deg om et Norwegian-fly kom ut fra service med SAS-logo på. Da hadde nok ikke Kjos blitt så glad

Christer Blomsø, pilot i Bergen Helikopter

— Det var logoen til konkurrenten vår, Fonnafly! Og bak på halen, under vår egen logo, sto telefonnummeret til konkurrenten, sier lederen i Bergen Helikopter.

Pilot Christer Blomsø sier det slik:

— Tenk deg om et Norwegian-fly kom ut fra service med SAS-logo på. Da hadde nok ikke Kjos blitt så glad.

— Vi aner ikke hvem som har festet disse merkene og har vært litt oppgitt. Men nå ler vi nesten av hele saken, sier han.

- Proft og flott

Ifølge Alstadheim var logo- og telefonnummerstuntet så diskret utført, og så proft og flott laget, at det tok en uke før de oppdaget det. Bergen Helikopter-folkene mistenkte raskt at noen fra konkurrenten sto bak. Men sikre var de ikke da bt.no snakket med dem om mysteriet.

BOM FAST: - Vi må nok gjøre en god innsats for å få merkene av uten å ødelegge lakken på maskinen, sier Trond Alstadheim i Bergen Helikopter. Og ler av det hele.
PRIVAT FRA FACEBOOK

— I beste fall er dette en practical joke. Jeg kan i hvert fall ikke skjønne at det dreier seg om en misforståelse på verkstedet, sier Alstadheim.

Han understreker at de ser humoren i det hele. Alstadheim har ikke kontaktet Fonnafly direkte, men like før helgen mailet han konkurrenten en faktura på 13.000 kroner. For markedsføring. I mailen skrev han:

«Vedlagt ligger faktura på reklameplass på vår EC120. Denne faktura innebefatter etableringsgebyr i tillegg til deres månedlige abonnement. Vi gjør oppmerksom på at vi fortsatt har ledig reklameplass på vår EC120.»

Hårføner og barberblad

— Vi klarer å le av det, men må nok gjøre en god innsats for å få merkene av uten å ødelegge lakken på maskinen. Det går nok en dag med hårføner og barberblad, sier helikoptersjefen.

bt.no tok lørdag kontakt med Jon Ove Velure, medeier og pilot i Fonnafly.

— Om jeg kan forklare dette? Det kan hende jeg kjenner til det, men dette er ikke mitt bord. Du må ta det med markedsansvarlig, sier Velure.

- Hva tenker du om dere har fått en faktura for markedsføring?

— Jeg føler fakturaen er for høy fordi Bergen Helikopter flyr for lite, sier han med et stikk til konkurrenten.

«Sier du det?»

Videre. Vi ringer markedsansvarlig i Fonnafly, Lasse Eide. Han ler godt da bt.no spør om Fonnafly-klistremerkene på konkurrentens helikopter.

— Sier du det? Det kan jeg ikke forstå, sier Eide. Og ler.

— Det var jo bra reklame, det, var det ikke, legger han til, og ber om å bli oppringt litt senere.

Litt senere. Samme Eide:

— Vi er litt kreative i markedsføringen, så det hender vi klistrer litt egne ting på konkurrentens ting, sier han nå.

Så forteller Eide at han selv og en til fra Fonnafly, før jul en gang, var på verkstedet der Bergen Helikopter-helikopteret sto inn til service.

— Vi hadde akkurat fått nye klistremerker og det ble litt for fristende, ler Eide.

— Det er bare humor, ikke noe annet.

Vasket fint

Han beskriver at de vasket konkurrentens helikopter fint på forhånd, og at klistremerkene ble pent påført.

Vi er litt kreative i markedsføringen

Lasse Eide, markedsansvarlig i Fonnafly

— Det var skikkelig gjort, altså. Og både fargen og skrifttypen på våre nye klistremerker var nesten identiske med det som var på helikopteret fra før.

Så der ender historien, fra mysterium til practical joke.

På spørsmål om det er tradisjon for slike spøker i bransjen, svarer Alstadheim i Bergen Helikopter slik:

— De har jo begynt med oss, nå da, så får vi se fremover.

REGNING: Her er fakturaen som Bergen Helikopter sendte konkurrenten etter logo- og reklamestuntet. «Vi gjør oppmerksom på at vi fortsatt har ledig reklameplass», står det i faktura-mailen.
SMÅFREKT: Under firmanavnet har konkurrentene i Fonnafly klistret sitt eget telefonnummer.
PRIVAT