Norske Avinor og Trondheim lufthavn Værnes er blant de beste i verden når det gjelder det å holde flytrafikken i gang i snø og vanskelige værforhold. Det er takket være utstyr i verdensklasse, god planlegging og dyktig mannskap, ifølge lufthavnsjef Lasse Bardal på Værnes.

— Oslo Lufthavn Gardermoen er trolig aller best i verden på dette, sier Bardal til adressa.no, som selv ikke vil rangere Værnes i forhold til de andre norske flyplassene.

Komplett kaos

Den siste uken er deler av USA og Russland rammet av vinterkaos. På den amerikanske østkysten ble blant annet de store flyplassene rundt New York stengt som en følge av snøstorm og enorme snømengder, så mye som 80 cm snø på bare et par dager. Over 7000 flyavganger ble innstilt. Det koster de amerikanske flyselskapene over 100 millioner kroner.

Like før jul ble flyplassene i en rekke europeiske land lammet av snøvær. Aller verst gikk det i England der snøværet stoppet flytrafikken på blant annet London-flyplassene Gatwick, Luton og Heathrow.

Skandale på Heathrow

Ved verdens travleste flyplass, Heathrow, ble ca en million reisende rammet. Det spanske selskapet som driver flyplassen, BAA, skryter av å ha brukt fem millioner kroner på vinterforberedelser i år. I ettertid er det kjent at beredskapen brøt sammen ved bare én tomme, 2,5 cm snø. Dette er ifølge BBC anslått å ha kostet flyselskapene 400 millioner kroner, og en egen gransking er satt i gang. Den britiske transportministeren, Theresa Villiers, sier at hun vil forsøke å endre regelverket slik at staten kan bøtelegge flyplasser som ikke greier å opprettholde forventet drift.

— Vi bruker 15 minutter på å rydde rullebanen vår på 3000 meter. Den største banen på Heathrow er 3900 meter og litt bredere. Si en halvtime så skulle vi greid å rydde den slik at fly kunne lande og ta av i en periode, sier Bardal videre til adressa.no.

Kostbar beredskap

Han rister på hodet over de europeiske problemene, og at flere flyplasser mangler tilstrekkelig avisingsvæske. På Værnes brukes nå både værradar og kontinuerlig oppdaterte temperaturmålinger til å planlegge optimal snø— og isberedskap.

— Avinor er helt i spiss i verden når det gjelder behandling med avisingsvæske. Her går miljøinteresser og utgifter hånd i hånd. Det koster oss 30-40000 kroner per gang å behandle stripa, så det sier seg selv at vi bruker minst mulig, sier Bardal.

Lufthavnsjefen synes det er rart at selv mindre snømengder kan lamme flyplasser i dagevis.

Flypulser

— Forskjellen mellom kaos og nesten normal drift kan være om det tar 15 minutter eller en halvtime. Vi har gjort mye for å få ned tiden vi bruker bare de siste årene, sier Bardal.

Mens det tidligere tok fire turer frem og tilbake i hele banens lengde for å få den snøfri, holder det nå med to turer, på grunn av bredere snøploger, børste og snøfreser.

— Det er meldt store mengder snø kommende helg, greier dere å håndtere det?

— Det er klart det kan bli en utfordring. På hverdagene har vi bra med folk, men i helgene og på helligdager er det mer kritisk med bemanning. Det er også stor forskjell på om det er tørr snø eller tung og våt snø som kommer, Bardal.

Tror du på lufthavnsjefen i Trondheim? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.