• Alle er velkommen til Fisketorget. At jeg er tillagt en annen oppfatning i media, er sterkt beklagelig, sa torgsjef Bent Unneland på en pressekonferanse mandag.

Etter flere uker med kritikk blant annet mot prisnivå og hygieneforhold i Mathallen, hadde torgsjefen behov for å klargjøre sine synspunkter og formidle hvilke tiltak som skal gjøres for å kvalitetssikre det videre arbeidet.

— Det jeg hele tiden har prøvd å få frem, er at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Kravene til kvalitet på produktene skal være ufravikelige på Fisketorget, noe torghandlerne selv er veldig bevisste på.

Unneland og torghandlerne har den siste tiden fått mye kritikk.

— Den kritikken som er konstruktiv, tar vi med oss videre og vil være grobunn for hvordan Fisketorget skal utvikle seg.

- Ingen turistfelle

Han tar sterkt avstand fra at det er dyrt å handle på Fisketorget, og at det er en turistfelle.

— Her kan du kjøpe lunsj fra 40 kroner og oppover. Du kan kjøpe mat til 1000 og 2000 kroner også, men det er det kundene som avgjør. Alle retter og varer er tydelig prisangitt på plakater.

- Føler du at tilliten til Fisketorget er svekket?

— Det har vært torghandel her siden 1276, og alle vet at det tar lang tid å bygge opp merkevarer, men de kan kjapt brytes ned. Jeg føler bestemt at tilliten til Fisketorget ikke er svekket etter at Mathallen ble åpnet for ett år siden.

- Lokalbefolkningen viktigst

- Er det turistene eller lokalbefolkningen som har førsteprioritet hos dere?

— Bergen som turistattraksjon er veldig viktig også for Fisketorget. I løpet av et år er det ca. en million turister innom byen, og Fisketorget står høyt på listen over severdigheter. Samtidig skal lokale kunder få en opplevelse av både stemning og vareutvalg.

Torghandler Tom Rørnes, som også var til stede på pressekonferansen, er mer presis:

— Lokalbefolkningen er vårt hovedfokus og vår førsteprioritet. Det å slå av en prat med faste kunder flere ganger i uken, er en fornøyelse. Jeg vil si at turistene er en bonus for oss torghandlere, men selvsagt en særdeles viktig bonus.

Startet hygienekurs

Torgsjef Bent Unneland tok følgende sammenligning med restaurantbransjen:

KRITIKK: - Vi har fått en del kritikk, og den konstruktive delen har vært nyttig, sier torghandler Tom Rørnes (til v.) og torgsjef Bent Unneland.
ROAR CHRISTIANSEN

— Spiser du på en restaurant, har du sjelden tilgang til kjøkkenet. Spiser du på Fisketorget, så befinner du deg på selve kjøkkenet. Vi er en bedrift hvor kundene våre faktisk er på kjøkkenet. Derfor er vi sårbare, og det forholder vi oss til. Gjennom vår visjon og målsetting for Fisketorget har vi starter flere kurs, blant annet i hygiene for alle som jobber her.

Sammen med Norsk Sjømatsenter, som befinner seg i Mathallen, har Fisketorget utviklet et kvalitetsprogram, som skal bidra til å utvikle en tydeligere lokalmatidentitet for Fisketorget og fremstå som et handelsopplevelsessenter for lokalprodusert kvalitetsmat.

Er stolt av Fisketorget

— KOK står sentralt i visjonene for Fisketorget. Forkortelsen står for kvalitet, opplevelser og kunnskap.

Tom Rørnes sier han tidvis har vært oppgitt og lei seg for kritikken som er kommet mot torghandlerne.

— Det er klart vi tar ting inn over oss, men samtidig har vi fått konstruktive tilbakemeldinger, som gjør oss i stand til å lære og bli bedre. Vi er mer enn noen andre interessert i at Fisketorget fremstår som byens juvel. Vi er stolte over Fisketorget, sier han.

Handler du på Fisketorget? Si din mening i feltet under.