Tide Buss har fått mye kjeft den siste uken. Onsdag fortalte BT om elever på Tertnes som startet opprør mot forsinkede busser og uhøflige sjåfører. Torsdag hadde elevene og Tides bussjef Jostein Hatlebrekke oppvaskmøte.

– Vi er klar over at vi ikke er god nok, selv om vi prøver å gjøre vårt beste, sa Hatlebrekke til elevene.

Mer aggressive

Tide-sjåfør Olav Jorstein Linga (56) har 26 års fartstid som yrkessjåfør. Han sier det er mye tøffere å være sjåfør i dag enn for få år siden.

– Trafikkbildet er betraktelig forandret. Køene er lengre. Rushtiden er verre. Bilistene er mer aggressive. Det kreves stor årvåkenhet for å være bussjåfør i Bergen nå.

Får kjeft

Kollega Odd Andenes (40) har kjørt buss halve livet. Han sier at årvåkenhet bare er én av egenskapene som blir viktigere og viktigere.

– Mest av alt kreves tålmodighet. Vi får mye kjeft – ofte for at en annen buss har vært sen, eller ikke kommet. Slik trafik-ken er nå, er det nesten umulig for oss å være presise til enhver tid. Passasjerene skal være klar over at vi prøver. Vi gjør virkelig så godt vi kan.

– Slaver

Økende rushtrafikk og rutetider som har vært uforandret siden 1996 fører til sene busser og forargede passasjerer.

– Bussjåførene har fått en stadig strammere timeplan, mener Frode Sælen, tillitsvalgt i Tide og nestleder i fagforeningen Yrkestrafikkforbundet.

– Alle ting er skåret ned på. Fremmøtetidene, tiden vi har til å sjekke bussen etter en tur, og ikke minst pausene.

Sælen tror slikt raskt vises igjen for passasjerene.

– Vi er blitt slaver av klokken. Mange av rutene synes umulige å holde med dagens trafikk, sier Olav Jorstein Linga.

**Les også Bussemannens blogg:

Ikke i rute**

Hvem har ansvaret for at bussene kommer tidsnok? Si din mening her:

KLOKKESLAVER: – Vi har ørsmå marginer å forholde oss til. Det er ikke gøy å få kjeft for det vi selv ikke kan påvirke, sier Tide-sjåfør Odd Andenes (40).
Tor Høvik