— Dere er heldige, egentlig skulle dere fått gebyr på 1500 kroner.

Det fikk Tom Asbjørnsen (57) og Randi Fossum (53) beskjed om etter storkontrollen onsdag. Securitasvakten ga dem nemlig lov til å kjøpe nye billetter fra en automat i sentrum etter at paret ble tatt uten gyldig kvittering.

Faktum er at de hadde betalt, men treghet i systemet gjorde at kvitteringen ikke kom opp.

- Vi følte oss litt dumme

På vei til bussen kjøpte nemlig paret billetter via appen slik de alltid gjør.

— Vi kjøpte billetter før vi gikk på bussen, og jeg så at telefonen jobbet. Alt virket greit. Da kontrollørene kom på og jeg skulle vise dem kvitteringen kom ikke kvitteringen opp, sier Tom Asbjørnsen.

Han fortalte vaktene at han hadde kjøpt billetter, og de fikk se på telefonen at historikken bekreftet at han pleier å betale for seg. De ga derfor paret mulighet til å bestille nye billetter, men heller ikke da kom det opp kvittering. Det endte med at de fikk beskjed om å betale kontant til bussjåføren, men måtte fortvilet forklare at de ikke hadde kontanter på seg.

— Vi trodde de kom til å la det gå, at de stolte på oss, sier Randi Fossum.

Det gjorde de ikke, men paret fikk en sjanse til. Tre securitasvakter fulgte dem ut av bussen i sentrum, og sto rundt dem da de bestilte nye billetter i en automat.

— Vi følte oss litt dumme da, omringet av tre uniformerte securitas-vakter. Kvitteringen vi da fikk ble sjekket av to av dem før vi ble «løslatt». Ikke noe behagelig situasjon, sier Asbjørnsen.

— Jeg er snart 60 år, jeg driver ikke med sniking på bussen.

Refunderer dobbeltkjøp

På vei hjem skulle de kjøpe nye billetter til returen. Da viste det seg at kvitteringene fra tidligere på dagen var kommet inn. Både for billettene de hadde kjøpt før de gikk på bussen, samt dem som kontrolløren hadde bedt dem kjøpe da de ble «tatt» på bussen. I tillegg kan de vise til billettene de kjøpte fra automaten i ettertid. To personer endte dermed med å betale for seks.

— Det er ubehagelig når det står en vakt ved siden av deg hele bussturen til byn. I alle fall ikke når du egentlig har gjort det du skal. Det er ikke kjekt å bli mistenkeliggjort på den måten. Vi tok det med et smil, men de burde kanskje være litt forsiktig når de ikke har et system som fungerer 100 prosent, sier de.

— Dette høres jo ikke bra ut, men vi pleier å behandle slike saker raskt og greit når det skjer, sier kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Ingrid Dreyer.

Hun oppfordrer dem som opplever slikt til å gi beskjed.

— Dersom kunder opplever dette må de bare ta kontakt med kundesenteret vårt. Dobbeltkjøp refunderer vi umiddelbart. Her har nok kunden brukt appen via telefonregning. Det kan av og til skje at kontakten med teleoperatør går tregt, for telenettet er ustabilt. Det ligger ikke hos oss, og det er dessverre vanskelig for oss å gjøre noe med.

— Opplever dere en del av dette?

— Nei, det gjør vi ikke. Men det kan jo skje at systemet henger litt. Både automatene og appene, sier Dreyer.

Ønsker bedre system

Samboerparet har hørt om flere som har opplevd forsinkelser i systemet.

— De kan godt få en tilbakemelding på at ikke alt fungerer som det skal, sier Asbjørnsen, og forteller at dette ikke er nytt.

Samboeren har nemlig tidligere opplevd å kjøpe billett før hun går inn på bussen uten å få kvittering.

— Jeg kjøpte billett da jeg gikk hjemmefra men appen bare jobbet og jobbet. Jeg tenkte at det kunne komme kontrollør og valgte derfor å forsøke igjen. Og igjen. På vei hjem fra byn oppdaget jeg at alt var gått gjennom. Da kom kvitteringene. Jeg hadde betalt 124 kroner for en tur med bussen til byn, forteller Fossum.

Hun hadde mistanke om at billetten var betalt, men var redd det ville bli kontroll.

— Jeg ville jo ikke stå der og føle meg som en kjeltring når jeg hadde betalt for meg.

Onsdag skjedde nettopp det. Da la de rett og slett ikke merke til at ikke kvitteringen kom opp.

De synes likevel ikke det er rimelig at de skal måtte betale ekstra fordi systemet ikke virker som det skal, og regner med at de vil få refundert det overskridende.

Nå håper de at Skyss tenker gjennom løsningene sine, for de synes ikke de er særlig brukervennlig.

— De burde i alle fall ha en mulighet for å annullere billettkjøp. Vi er nok ikke de eneste som har opplevd dette, sier de.

Bergens Tidende har fått se alle kvitteringene til paret.

Har du opplevd lignende?

FØRSTE KJØP: Her er kvitteringen for billetten paret kjøpte før de gikk på bussen.
ANDRE KJØP: Her er kvittering på billetten paret kjøpte da Securitas-vakten ba dem kjøpe en ny.
TREDJE KJØP: Disse kvitteringene fikk paret etter å ha kjøpt billetter på en automat i sentrum. Først da ble det godkjent.
DET HAR HENDT FØR: Her har Randi Fossum (53) fått sms med kvittering på flere billetter. De første kjøpene virket som de ikke gikk gjennom, men det viste seg å være forsinkelse i systemet. Bussturen kostet henne til slutt 124 kroner.