Nå har rederiet kontaktet advokat i et forsøk på å få tilbakebetalt mellom to og tre millioner kroner. Dette er penger selskapet mener de skal ha for å kompensere for økte drivstoffkostnader.

— Anbudet på Askøy-Bergen angrer vi på. Her ble vi lurt, og det har vi god dokumentasjon, sier administrerende direktør Trygve Tønnesen til bt.no.

BNRs problemer

Mye har gått på tverke for «Snarveien» etter at BNR overtok ruten. Selv om passasjertrafikken så langt i år er ti prosent høyere enn samme periode i fjor, er Tønnesen bekymret. Siden august 2004 har 34 prosent av passasjerene forsvunnet.

I sommer forsvant også gratisbussen fra Nøstet som lokket mange askøyværinger til å foretrekke båten. I tillegg har Tide lagt om flere av bussrutene på Askøy slik at de ikke lenger korresponderer med hurtigbåten.

I forrige uke vedtok styret i BNR når tiden er inne for å kaste inn håndkleet og legge ned ruten. Tønnesen vil foreløpig ikke opplyse hvor denne smertegrensen går, men lar det skinne igjennom at kampen om drivstoffkostnadene blir svært viktig om driften skal fortsette.

— Det er veldig usikkert hva vi gjør med Askøy-Bergen. Med de tallene som nå foreligger, er det sannsynlig at vi går med tre millioner kroner i underskudd i år også, sier Tønnesen.

- Likt behandlet Administrerende direktør Oddmund Sylta i Skyss, fylkeskommunens heleide transportselskap, sier at BNR blir behandlet som alle andre.

— De må fremlegge dokumentasjon på de økte kostnadene. Vi sitter og venter på den. Det er overraskende at de nå velger å gå til dette skrittet, sier Sylta.

Tønnesen svarer at de er pålagt å levere inn annen dokumentasjon enn andre selskaper.

— Vi må levere revisorgodkjente rapporter om drivstoffvolumet vårt, mens andre slipper med en beregning av drivstoffkostnadene basert på tall i anbudet, sier Tønnesen.

Dette hevder Tønnesen skyldes en feil i anbudet BNR inngikk med fylkeskommunen.

— Det var jo deres første anbudsrunde, sier Tønnesen.

Flere kjører Mens BNR og Skyss krangler, velger stadig flere askøyværinger å bruke broen. Tall fra Statens Vegvesen viser at det i august kjørte 15.720 biler over Askøybroen hver dag, en økning på 5,3 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Til sammenlikning økte trafikken i hele stor-Bergen med 1,1 prosent i første halvår.

Størst trafikk på broen er timen mellom klokken 15 og 16, da 1519 biler i kjørte over broen i gjennomsnitt.

SLITER: BNR krever flere millioner kroner tilbakebetalt fra fylkeskommunen.