Tidlig på høsten 2007 tok Trafigura, et britisk-nederlandske oljehandelsselskap, kontakt med Vest Tank.

I nesten to år hadde de forsøkt å finne plasser hvor de kunne vaske bensin og levere avfallet fra vaskeprosessen. Dokumenter blant annet NRK, BBC og Guardian har innhentet, viser hvordan oljehandlerne forsøkte å få tankanlegg i flere land til å gjøre jobben.

Det skjedde selv om Trafigura var fullt klar over at prosessen ikke var lovlig i Europa og USA.

Vest Tank ble det siste steget på veien — en vei som sluttet med at to tanker på Vest Tank eksploderte 24. mai 2007.

Nå kan du for første gang lese e-postkorrespondansen mellom Trafigura og Vest Tank. Les e-postene her!

Vasket bensin

Til NRK har den tidligere eieren av Vest Tank, Trond Emblem, sagt at Trafigura ikke informerte dem korrekt om avfallet.

— Til oss sa de det var slop, vaskevann fra rengjøring av tankene om bord på skipet, sa Emblem til NRK.

Men i en e-post fra Trafigura til Vest Tank, står det ingenting om rengjøring av tanker:

«Som avtalt på telefonen, ber vi om bekreftelse og om å få et foreløpig kostnadsoverslag for å bli kvitt noe kjemisk avfall - biprodukt av 'Merox type'-vaskeoperasjon, Naphta er vasket med en kaustisk soda-oppløsning», skriver Naem Ahmed i Trafigura til Jostein Berland i Vest Tank.

Naphta er betegnelsen brukt om den svært svovelholdige coker-bensinen, som var produktet seks Trafigura-båter kom til Sløvåg for å få vasket.

Trafiguras mann skriver videre:

«Mengdene med biprodukt vil være rundt 150 kubikkmeter av brukt lut med svært høye nivåer av svovelmerkaptaner, behandlet naphta og kanskje noe vann.»

E-posten ble sendt 22. september, tre uker før båten «Probo Emu» la til kai i Sløvåg.

- Burde visst

Professor emeritus ved Universitetet i Bergen, Jon Songstad, mener Vest Tank burde ha forstått hvor giftig avfallet fra Trafigura var.

– Det står svart på hvitt. Vest Tank burde simpelthen ha forstått at det dreide seg om mye merkaptaner (RSH), sier kjemiprofessoren etter å ha kikket på e-postene.

Trafigura ville kvitte seg med 250 kubikkmeter avfall. Av dette var cirka fem prosent, altså 10–15 kubikkmeter, merkaptaner.

– Det er enorme mengder med gift, sier Songstad, som stiller seg uforstående til at Vest Tank kunne tro at det dreide seg om «vaskevann».

Syvdoblet prisen

Mot slutten av september får Trafigura altså likevel et positivt svar i retur.

«Vi setter pris på interessen for prosjektet som vi tror begge selskaper vi tjene på. Vi vil definitivt gå videre med å evaluere vaskeprosjektet», skriver Berland.

— Vi så ingen problemer med det som sto der, sier Trond Emblem til bt.no om e-posten fra Trafigura. Han står fast på at han er lurt av sin tidligere samarbeidspartner.

I september 2006 fikk Vest Tank levert prøver av avfallet. Etter å ha analysert prøvene, syvdoblet Vest Tank prisen. Opprinnelig var den 420 norske kroner. Siden ble prisen satt opp til 400 amerikanske dollar, altså 2330 norske kroner.

- Dersom Trafigura bare sa at det var vaskevann, hvorfor ble prisen syvdoblet?

— Jeg vet ikke hvorfor vi satte opp prisen. Det ble aldri diskutert, sier en ordknapp Emblem, som ikke ønsker å svare på flere av BTs spørsmål.

Vil ikke være alene på tiltalebenken

Til NRK varsler Emblem at han nå vil be Økokrim utsette rettssaken. Emblem er en av tre tiltalte i saken.

Forholdene han er tiltalt for har en strafferamme på seks års fengsel: Økonomisk utroskap, forsikringssvindel og miljøkriminalitet.

— Jeg synes det er urimelig at vi sitter på tiltalebenken alene i denne saken. Vi kommer nå til å sende en henvendelse til Økokrim der vi ber om at rettssaken blir utsatt til Trafiguras rolle i Sløvåg er ferdig etterforsket, sier Emblem til NRK.

Han sier han føler seg rundlurt av Trafigura.