— Det var veldig spennende å være med på den første turen. Det var veldig høy standard på lugarene, sier Irena Hansen (28), som er blant de første passasjerene som kommer i land sammen med døtrene Lea (7) og tvillingene Emma og Nora (2).

Familien, som er bosatt i Fyllingsdalen i Bergen, har vært på ferie i Danmark en uke.

LUKSUS: Lugarene er en betydelig oppgradering fra den forrige danskebåten.
Fjord Line
SCENESHOW: Besetningen har et repetoar på 180 show de kan framføre i loungen.
Fjord Line

— Vi tok den gamle båten bort dit, og den nye tilbake, sier moren, som mener «Stavangerfjord» er noe helt annet enn forgjengeren.

På skipet har de slappet av, sett videoer, lekt i ballbinge, og ikke minst: handlet i Tax-free.

— Vi har masse snop, sier Lea, og viser fram en kanin med godteri hun har fått av moren.

Irena Hansen er spesielt fornøyd med de brede korridorene i det nye skipet.

— Tidligere kom jeg meg akkurat forbi med barnevognen, men nå kunne man gå to i bredden, sier hun fornøyd.

Over to timer forsinket

«Stavangerfjord» reiste søndag kveld med mannskap og over 1000 passasjerer fra Hirtshals i Danmark på jomfruturen til Bergen.

Turen gikk over Skagerrak uten større problemer, og skipet var i Stavanger mandag morgen.

Det nye skipet la til kai i Jekteviken rundt klokken 13.30 mandag formiddag. Skipet skulle etter planen reise 14.30, men dro ikke fra kai før over to timer senere.

— Det har vært en hektisk innspurt før jomfruturen. I oppstartsfasen er det alltid tusenvis av barnesykdommer, sier adm. direktør Ingvald Fardal i Fjord Line, som nevner manglende varmtvann og lange køer som utfordringer ved den første turen.

Idet skipet kom til Bergen, ble det tatt imot av Bergen brannvesen med en brannsprøyte.

Utsatt i flere måneder

Den 170 meter lange cruisefergen seiler som den første i verden utelukkende på flytende naturgass.

PÅ TUR: Nye «Stavangerfjord» med kurs sørover i Raunefjorden.
RUNE MEYER BERENTSEN

Skipet skulle egentlig stå klart i oktober i fjor. Beslutningen å ta i bruk naturgass, og uventet arbeid med skroget, førte til flere forsinkelser.

— Det er klart det har vært en utfordring at så mange av passasjerene allerede hadde bestilt billettene sine, for deretter å få datoen flyttet, sier Fardal.

- En ny verden

«Stavangerfjord» skal erstatte tyve år gamle «Bergensfjord» som har seilt mellom Bergen og Danmark i mange år.

Det nye skipet skal være mange hakk opp fra tidligere.

— Med all respekt for gamle «Bergensfjord», så blir dette en ny verden for passasjerene våre, sa Fardal til BT tidligere i år.

STOR: Cruisefergen måler 170 meter fra baug til akterende.
Odd Nerbø