En forskrekket kvinne la i 14-tiden søndag merke til bilen som kom kjørende sørover langs bybaneskinnene i Inndalsveien.

— Bilen prøvde å kjøre inn enveiskjøringen like ved bybanestoppet på Wergeland, men måtte stoppe og rygge da det kom en bil imot, sier kvinnen til BT.

Ifølge henne gikk det bare to minutter før bybanen fra byen kom i det samme sporet.

— Det tar litt tid før den klarer å bremse i nedoverbakken der. Hadde bilen stått der fortsatt, ville det blitt krasj, er hun overbevist om.

- Mulig vi overså noe

BT kontaktet sjåføren søndag kveld. Han bekrefter at han kjørte langs bybanesporet helt fra Fabrikkgaten - altså godt og vel en kilometer. Med ham på turen var konen i passasjersetet.

Det burde vært fysiske sperrer

Bybanespor-sjåføren

— Jeg la ikke merke til noe skilting som nektet meg å kjøre ut Fabrikkgaten og til høyre inn i Inndalsveien. Det gjorde heller ikke min kone. Men det er vel mulig at vi overså noe, sier den eldre mannen.

Det gjorde han nok ikke. Ikke der. Men noen hundre meter lenger fremme, ved Svaneviksveien nord, er det forbudt å følge Inndalsveien videre. Det skal fremgå både av skiliting og veimerking, ifølge Fjord1 Partner, operatør av Bybanen.

«Gammel vane»

Sjåføren sier han bodde i Bergen for noen tiår siden, men at det er lenge siden han har kjørt gjennom byen. Han vedgår at han dels kjørte Inndalsveien av «gammel vane», slik det var mulig før i tiden. Men han la altså ikke merke til verken skilt eller merking som tilsa at han gjorde noe galt.

— Jeg forsto jo at Bybanen gikk der, og ble etter hvert fullstendig klar over at det måtte være noe hakkande gale. Men vi visste ikke om det bare er banen som har lov til å kjøre der, og skjønte ikke helt hvor vi skulle gjøre av oss for å komme ut av det. Vi kunne tatt en U-sving, men da hadde det óg vært galt, sier mannen.

Han synes det er rart at det skal være så lett å komme inn på den forbudte delen av traseen.

— Det burde vært fysiske sperrer, mener han.

Vi kunne tatt en U-sving, men da hadde det óg vært galt

Ved Wergeland oppdaget han at det var forbudt å kjøre inn til høyre.

— En bilist som kom imot vinket på oss og signaliserte at vi måtte snu. Da gjorde vi det, og fortsatte kjøreturen via Landås i stedet.

- Noen gjør med vilje

Verken politiet eller Bybanens driftssentral kjenner til episoden fra tidlig i ettermiddag. Ingen bybanesjåfører har rapportert om noen slik hendelse.

— Vi var jo redde for at det skulle komme en bybane. Men det gikk bra siden vi ikke møtte noen, sier sjåføren selv.

Trond Magne Målsnes er sikkerhetssjef i bybaneoperatøren Fjord1 Partner. Biler i bybanetraseen er ikke helt uvanlig, sier han. Noen rene faktatall har han ikke tilgjengelig en sen søndagskveld, men sier det skjer «stadig vekk».— Noen gjør det nok med vitende og vilje. Og så er det noen som ikke får helt med seg forbudsmerking- og skilting, sier Målsnes.

— En del følger nok det gamle kjøremønsteret. Det er også problemer med bilister som kjører på eldre, ikke-oppdaterte GPS-er. De kan bli sendt inn i bybanetraseen, sier sikkerhetssjefen.

Målsnes mener likevel det bør være tydelig for de fleste at de er på ville veier - hvis de først havner galt.

— I Inndalsveien er sporet i en annen farge, og det er ikke veimerking, poengterer han.

Fikk ikke kone-kjeft

- Denne uheldige sjåføren fikk ikke med seg at han gjorde noe galt, og etterlyser fysiske sperrer?

— Gjennom hele bybanetraseen er det lagt opp til lite fysiske sperrer. Men klart, skilting og merking er noe vi fortløpende diskuterer med vegvesenet, om den er bra nok. Akkurat der ved Svaneviksveien har vi hatt noen misforståelser med veimerkingen tidligere, blant annet har trailere måttet snu der. Det har vi spilt inn til Bybanen AS, så må de eventuelt ta det videre til vegvesenet. Det er alltid rom for forbedringer, sier Målsnes.

Søndag kveld er den eldre sjåføren ikke så glad for at det blir medieoppstuss av saken. Han mener likevel at han også har et poeng å komme med.

— De skal huske på at i gamle dager så var det lov å kjøre i samme spor som trikken. Så det gir seg ikke selv at det er forbudt å kjøre oppå skinner som ligger i veien, sier han.

Han understreker at selv om han er en godt voksen mann, føler han seg fullt ut kapabel til å kjøre bil.

- Fikk du kjeft av konen i dag, da?

— Nei, jeg gjorde ikke det. Hun forsto heller ingenting, og også hun kjører bil.

SKJØNTE IKKE: Sjåføren kunne ikke forstå at han skulle ha kjørt galt noe sted. - Det burde vært fysiske sperrer som hindret deg i å komme inn i bybanetraseen, mener mannen, som går med på å bli kalt «eldre».
2211-TIPSER
SNUDDE: Til slutt kom sjåføren seg ut av sportet ved å snu her - og fortsette ferden via Landås.
2211-TIPSER