Han møter sterk motbør.

— Jeg synes det er helt utrolig dumt å legge banen her, sier butikksjef ved Sørensen Tobakk, Lars Krohn Fagervoll.

Han er overrasket over at byrådet vurderer å la Bybanen innta Torgallmenningen, rett utenfor butikkvinduene hans.

— Det er forkastelig. Dette er jo den eneste storstuen vi har, sier han.

I tråd med ny tenkning

Peter Butenschøn ser ingen grunn til at byrådet skal la seg stoppe av bergensere i harnisk.

— Det skyldes litt fintfølende tanker om at byrommet skal være så hellig at det ikke kan røres. Men disse planene er helt i tråd med den nye tenkningen innen planlegging av byrom, hvor man deler plassen og skaper aktivitet. Det finnes flere eksempler på at slike løsninger fungerer helt glimrende. For eksempel med trikk på rådhusplassen i Oslo, sier han.

Arkitekten mener at skinner over Torgallmenningen vil gi Bybanen større fokus, uten at banen i seg selv skaper noen visuell barriere.

— Og det er jo ikke så mye aktivitet på den delen av Torgallmenningen uansett. På bryggen er det også masse plass, så den løsningen synes jeg de bør velge. Banen bør vises frem og integreres i bylivet, sier han.

- Degraderer storstuen

Men Butenschøn får lite støtte i det bergenske arkitektmiljøet.

— Bybane over Torgallmenningen er byplanlegging med hodet under armen, sier leder for Bergen Arkitektforening, Morten Ramm Salbu.

Han mener at byrådets innstilling om skinner over Torgallmenningen er en særdeles dårlig idé.

— Det er virkelig å degradere byens storstue og gjøre det til en trafikkgate for offentlig transport. Hvorfor skal den dit da, spør han oppgitt.

Ramm Salbu liker heller ikke forslaget om å legge den nye traseen på bakkenivå langs bryggen, og mener at tunnel fra Kjøttbasaren er en bedre løsning.

— Jeg skjønner ikke hvorfor den på død og liv skal på overflaten. Vi vet at Bybanen finnes, så vi trenger ikke å se den for at den skal bli brukt, sier han.

Skuffet arkitektrektor

Heller ikke rektor ved Bergen Arkitektskole (BAS), Marianne Skjulhaug, synes det er noen god idé med bybane over Torgallmenningen.

— Å få inn et transportmiddel som mer eller mindre er der kontinuerlig ville ødelegge de mulighetene vi har på Torgallmenningen i dag, sier hun.

Skjulhaug mener at det ikke gir noen mening å sammenligne Torgallmenningen med Rådhusplassen i Oslo.

— Der har de ikke den intense bruken som vi har på Torgallmenningen. Arealene ved Aker Brygge er mer sammenliknbare, og der ville man aldri ha lagt en trikk, sier hun.

Rektoren er også skuffet over planene om å la banen gå i tunnel gjennom Sandviken.

— Aller flottest hadde det vært om den kunne gått i sjøgaten hele veien, sier hun.