Tirsdag formiddag fikk han gladmeldingen fra rektor om at han likevel får fortsette i automasjon-klassen ved Sotra videregåande skule.

— Vi syntes situasjonen var urimelig, og bestemte oss for å utvide klassen med en plass for at han skulle få fortsette her, sier Per Morken, rektor ved skolen.

I høst måtte nemlig Espen bytte skole og begynne på Allmenn Påbygg på Laksevåg VGS. Grunnen var at Inntakskontoret ved Hordaland fylkeskommune ikke skiller mellom skulk og sykdom ved eksamen.

- Jeg blir forbannet

Det er nemlig slik at fravær ved eksamen, selv om man har legeerklæring på at man er syk, gir karakteren null på kompetansebeviset. Det er det samme som skjer om man skulker eksamen. I Espens tilfelle førte det til at karaktersnittet hans falt med nesten en halv karakter.

— Jeg så med en gang at snittet mitt var feil. Først trodde jeg de hadde brukt en eller annen fancy formel, men jeg innså jo etterhvert at jeg rett og slett hadde blitt veldig urettferdig behandlet, sier han.- Hadde det ikke vært for rektor hadde han mistet ett år. Jeg er veldig glad nå, men systemet gjør meg forbannet, sier Lillian Haugs, moren til Espen.

- Ikke rom for tolkning

I et rundskriv fra utdanningsdirektoratet står det at «For elever som ikke møter til eksamen, samme hva grunnen er, føres «IM» (ikke møtt) i rubrikken for eksamenskarakter».

Dette tolker Nils Skavhellen, inntaksleder ved inntakskontoret i Hordaland Fylkeskommune, dit hen at alle fag hvor det er gitt vurdering (enten med tallkarakterer eller kodene IV, IM) skal være med i poengberegningen, og gis verdi null.

— Den innskutte setningen, «samme hva grunnen er», fjerner alt rom for tolkning, sier han.

Og slik blir fravær fra eksamen, med legeerklæring, til en null på kompetansebeviset.

— Det er helt sinnssykt, sier Lillian Haugs.

Uklare ansvarsforhold

Før hun fikk vite at sønnen fikk plass likevel, sendte hun en klage til Fylkesmannen i Hordaland. Seniorrådgiver Jon Fjeldstad har sett på saken.

— Vi har bedt Utdanningsdirektoratet om å vurdere lovligheten av Hordaland fylkeskommunes praksis vedrørende koden IM, forteller han.

Det har Utdanningsdirektoratet ennå ikke gjort, men i en kommentar til bt.no sier Cathrine Børnes, avdelingsdirektør ved juridisk avdeling i Utdanningsdirektoratet:

— Vi har fått en henvendelse fra Fylkesmannen i Hordaland om problemstillingen, og vi vil vurdere saken og se nærmere på hva som er riktig forståelse av regelverket. Datasystemet til fylkeskommunen kjenner jeg ikke til, vi har bare sagt noe om hvordan dette skal føres på kompetansebevisene.

- Dette er de kjent med

Uttalelsen får Nils Skavhellen til å fnyse.

— Det å si at de ikke kjenner til systemet i fylket er håpløst, for det er laget utfra de reglene som er gitt av direktoratet.

Skavhellen mener det er regelverket som må endres, ikke fylkeskommunens tolkning av den.

— Vår tolkning av regelverket er direktoratet dessuten vel kjent med. Vi har ikke noe valg når regelverket er som det er, sier han.

Skavhellen beskriver systemet som urettferdig og ulogisk. Han tror ikke Espens situasjon er unik. Det gjør heller ikke rektor.

— Men det er nok mange som ikke legger merke til dette på kompetansebeviset, sier Morken.

Si din mening i kommentarfeltet under!

URIMELIG: - Jeg synes regelverket er urimelig. Jeg har ikke vært klar over dette før nå, og synes det er veldig underlig, sier Per Morken, rektor ved Sotra videregåande skule.
ØRJAN DEISZ
IKKE OVER: - Jeg vil reise til Utdanningsdirektoratet og spørre dem hva de holder på med. Selv om det ordnet seg for sønnen min, er jo problemet det samme, sier Lillian Haugs. - Hadde jeg visst hvor mye trøbbel det ville bli, hadde jeg stilt på eksamen uansett hvor dårlig jeg var, sier Espen Haugs.
ØRJAN DEISZ