Se BTV-innslag

I går gikk det nok en krisealarm på Bergen lufthavn. Et fly fra Widerøe fikk problemer med å få ut nesehjulet før landing, og all tilgjengelig beredskap ble sendt til Flesland.

Det er ikke første gang byens ambulanser setter kursen mot Flesland. I løpet av det siste halve året har det vært fire nødlandinger. De tre første med fly fra SAS. Alle flyene har hatt problemer med nesehjulet. Nå reagerer ledelsen ved Flesland, melder NRK Hordaland.

Nulltoleranse – Dette er usedvanlig mye, sier lufthavnsjef Dag Aksnes til bt.no.

– Har dere kontroll på sikkerheten?

– Det er et spørsmål dere må stille til flyselskapene, men vi har full tillit til dem. Disse hendelsene er likevel med på å skape uro, sier Aksnes til bt.no.

Aksnes understreker at terskelen for å melde fra om problemer i luften er svært lav.

– Det er nulltoleranse. Slik må det også være, sier Aksnes.

— Sjekker ikke flere

Sjekker ikke flere Widerøe kommer ikke til å sjekke de andre flyene av samme type som måtte nødlande på Flesland i går. Selskapet har ni Dash 8-fly av typen Q 300, men konkluderer med at gårsdagens drama ikke tyder på svakheter ved konstruksjon eller teknikk.

— Vi har konstatert at feilen med nesehjulet skjedde på grunn av slaps og snø som frøs til en klump. Tilsvarende feil har vi bare opplevd to ganger de siste fem årene, sist for halvannet år siden, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til btv.

Det er ikke aktuelt å foreta konstruksjonsmessige utbedringer av nesehjul-løsningen.

— Det finnes for så vidt varmetrådteknologi som kunne løst dette. Det ville vi ha vurdert hvis ising av nesehjulet var et tilbakevendende problem, men det er det jo ikke.

— Er dette betryggende nok for passasjerene, synes du?

— Vi har et manuelt backup-system - det ble brukt og virket. I den forstand synes jeg det er betryggende.

BTV