• Det må være et minimumskrav at man får beskjed om at «nå går taksameteret», sier Dagfinn Hallseth.

Hans aldrende slektning ble sittende igjen med en stor regning etter at begravelsesbyrået Koba Christensen bare skulle hente den avdøde ektefellen.

Da Dagfinn Hallseths slektning mistet ektefellen for to år siden, kom representanter fra Koba Christensen for å hente den avdøde på oppdrag fra politiet.

Vi ordner alt

— Vi skal ordne alt, bare ta det med ro, var beskjeden slektningen min fikk. At byrået først kommer som en representant for det offentlige og deretter går over til en privat aktør, er en uheldig sammenblanding, mener Hallseth.

Han sier at begravelsen ble gjennomført på en fin måte, og vet heller ikke konkret hvilke opplysninger slektningen fikk fra byrået.

— Men slektningen min var ikke forespeilet noen kostnad på forhånd. Selvsagt ble det klart etter hvert at dette ikke var gratis, det ble snakk om både blomster og musikk i kirken. Det er likevel en gråsone først å være offentlig og så gå over til å være en privat aktør som har mange konkurrenter, mener Hallseth.

Trengte hjelp

Han sier regningen som kom fra begravelsesbyrået var så stor at slektningen trengte hjelp til å betale den.

— Når vi er på oppdrag for politiet, er vi en nøytral part. Vi tar aldri kontakt med de pårørende med mindre de ber oss om det, sier Stuart Quivey, daglig leder i Koba Christensen.

— Men i dette tilfellet har dere gjort det?

— Da må det være en misforståelse, våre folk må ha trodd at vedkommende ønsket at vi skulle arrangere begravelsen. Etter at vi har hentet den døde, velger de fleste pårørende andre byråer til resten, sier Quivey.

KRITISERES: At begravelsesbyrået Koba Christensen først kommer som en representant for det offentlige og deretter går over til en privat aktør, er en uheldig sammenblanding, mener Dagfinn Hallseth. Byrået holder til i Dreggsallmenningen. FOTO: BJØRN ERIK LARSEN