MAJ-BRITT DAHL

ROY HILMAR SVENDSEN

JAN STIAN VOLD

KJERSTI MJØR

Piloten som styrtet i Sørfjorden søndag, fløy helikopter ulovlig i Norge, ifølge luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad.

— Han søkte om å importere helikopteret og få det midlertidig registrert. Men så trakk han søknaden like etterpå. Det betyr at han ikke hadde lov til å fly helikopteret i Norge, sier luftfartsdirektøren til Bergens Tidende.

Han vet ikke hvorfor piloten trakk søknaden om registrering i Norge, og tilsynet ante ikke at helikopteret fremdeles befant seg her i landet. Luftfartstilsynet vurderer nå om piloten skal anmeldes til politiet.

- Trist og upassende

— Uttalelsene fra Luftfartstilsynet er både upassende og triste, mener Trygve Bruvik.

Den tidligere Vesta-direktøren sitter i styret i Bergen Aero Klubb sammen med den 56 år gamle piloten. Han reagerer sterkt på at oppmerksomheten rundt ulykken nå dreier seg om hvorvidt 56-åringen hadde de nødvendige papirene i orden for å fly helikopteret i Norge.

— Det gir et helt feil bilde, og folk kan sitte igjen med inntrykk av at piloten fløy med lav sikkerhet, sier Bruvik.

Flygervenner karakteriserte i gårsdagens BT 56-åringen som en erfaren og dyktig pilot, som var svært opptatt av sikkerhet.

Luftfartstilsynet opplyser at piloten har norsk sertifikat for fly med vinger, men at helikoptersertifikatet hans er amerikansk, og ikke gyldig i Norge.

— Man blir ikke en dårligere pilot av at sertifikatet var amerikansk. Sikkerhetsbestemmelsene er de samme i USA som her hjemme. Har du et amerikansk helikoptersertifikat, så er du i stand til å fly et helikopter, sier klubbkameraten Bruvik.

- Uvesentlig for sikkerheten

Likeledes mener han det er uvesentlig for sikkerheten at helikopteret var registrert i England.

— Det er farlig å fly, men helikopteret var ikke mindre sikkert enn om det hadde hatt norsk registrering. De engelske kravene til sikkerhet er akkurat like strenge som i Norge.

Piloten kjøpte det 32 år gamle Enstrom-helikopteret tidligere i år, og fløy det selv til Norge. Helikopterets motor ble ved nyttår registrert med 741 lufttimer, og den engelske registreringen var gyldig frem til mars 2007.

Ifølge flere bekjente som BT har snakket med, kjøpte 56-åringen helikopteret ut fra en genuin interesse for alt som har med flyging å gjøre.

— Helikopteret var ikke ment for noe som helst kommersiell drift. Han brukte det til å dra på tur, både med og uten familie og venner. Når man driver med slikt, blir det mye aleneflyging, sier Bruvik.

«RELATIVT USKADET»: Helikopteret fikk ikke store utvendige skader i styrten søndag. - Rotorbladene er revet av, og maskinen har saltvannsskader. Ellers er helikopteret relativt uskadet, sier havariinspektør Tor Nørstegård.<p/>FOTO: RUNE NIELSEN