— Det er færre parkeringsplasser i byen, og det er ofte feilparkerte biler der. Det er nærmest umulig å levere uten å feilparkere, sier Egon Lyngtu i Lyngtu transport.

Hans varebiler leverer daglig varer rundt om i sentrum.

— Det er mer nå enn før, og det er blitt veldig mye vanskeligere, sier Lyngtu.

Og er parkeringslommene for varetransport opptatt, blir vareleverandørene tvunget til å ta seg til rette.

— Skal man ha av palle, må det være plass til lift. Da må vi gjerne dobbeltparkere eller stille oss langs et fortau og sperre veien. Så vi får nok bøter vi også, dessverre, sier Egon Lyngtu.

Likevel synes han parkeringsvaktene stort sett tar hensyn og viser smidighet overfor yrkessjåførene. Det er et syn som deles av Willy Opstad hos budfirmaet «De ti bud».

— Det hender jo at våre folk får bøter også, men da er det for det meste på grunn av egen dum parkering. Vi har stort sett korte stopp. Så lenge vi ikke parkerer på fortau eller stenger for utkjøring, går det som oftest greit.

Han tror årsaken til økningen i antall parkeringsbøter er at det er få parkeringsplasser å oppdrive på gateplan.

— Sentrum graves opp og folk vil ikke kjøre halve byen rundt etter et sted å stå.

— Det finnes jo parkeringshus?

— Jo da, men folk er late. Det er en del som parkerer slik at vi ikke kommer til, så vi er glade for at parkeringsselskapet gjør jobben sin, sier Opstad.