Ikke noe annet sted i politidistriktet Bergen nord har så mange trafikkulykker som området ved Hylkje. Trafikkmengden på E39 tilsier midtdelere, mener vegvesenets analytiker, Hans Olav Hellesøe. Han er seksjonsleder for veg— og trafikkforvaltning i Statens vegvesen, region vest og jobber med analyser av ulykker og årsakssammenhenger.

— Midtdelere reduserer møteulykker. Det har en voldsom effekt, men det er plasskrevende. Det er ikke lett å få til, men er det som er mest effektivt for å få ned ulykkestallene, sier Hellesøe.

Her smeller det mest i nord

De siste seks årene har det vært over 80 ulykker i dette området, ifølge politiets egen statistikk. Det er langt mer enn noe annet sted i Åsane. I fjor smalt det 19 ganger her, mot åtte på de andre ulykkesutsatte stedene i politidistriktet ved Myrdalskogen/Åsane senter og på Nyborg.

Hvert år har noen mistet livet på strekningen mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbroen de siste fire årene, søndag gikk nok et liv tapt her.

— Trafikkmengden på E39 krever midtdelere og det er utvilsomt den mest effektive måten å få ned antall møteulykker på. Farten er allerede satt ned i området og det er fotoboks på strekningen, så de enkleste tiltakene vi vet hjelper, er allerede gjort, sier Hellesøe.

Tryggere med midtdelere

På veien mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbroen er det trangt, med bebyggelse på begge sider av veien.

Det var målt gjennomsnitlig 25000 biler hvert døgn i Vågsbotn i fjor, såkalt ÅDT (årsdøgn trafikk). Tallene har dannet grunnlaget for planleggingen av den nye tunnellen under Vikaleitet og den vil få fysisk skille mellom kjøreretningene. Men selv om trafikken vil bli mindre på den eksisterende veien når den nye E39 står ferdig, så vil det fortsatt være behov for midtdelere forbi Hylkje.

— En del tungtransport og dem som skal til Knarvik vil nok velge den nye veien når den står klar, men det vil likevel være mye trafikk utover eksisterende vei forbi Hylkje. Kravene på over 8000 ÅDT tilsier at det burde være en form for midtdelere utover der også da, sier Hellesøe.

Politioverbetjent Stig Slaatten ved Bergen politistasjon nord har ikke noe fasitsvar på hvorfor strekningen er så ulykkesutsatt.

— Tidligere var farten høy, men nå er fartsgrensen redusert og det er satt opp fotoboks. Det er ikke alltid veiens beskaffenhet som er ulykkesårsaken. Det kan være litt tilfeldigheter, samtidig er det en sterkt trafikkert vei uten midtdeler. Hadde vi hatt det, så kunne ulykkesstatistikken vært annerledes, sier Slaatten.