Et tredvetall personer har inntatt Calibar i Vaskerelven. Christian Foss står med mikrofonen i hånden. Det er møte i Salgs— og reklameforeningen i Bergen. Foss skal snakke om hvorfor han har kjøpt byens skadeskutte gondolbane.

4. mars i år ble det klart at Foss og Bergen kommune var kommet til enighet om en festeavtale som sikrer fortsatt drift av Ulriksbanen. Foss lovte også bergenserne at Ulriksbanen skal fremstå i ny drakt våren 2009.

Snart er han i gang.

— Jeg liker å angripe prosjekter som ligger nede med brukket rygg. Jeg liker utfordringer. Vi har store visjoner, sier Foss.

Det er stille i salen. Noen nikker gjenkjennende.

Ressursgruppe

— Målet vårt er å bli Bergens svar på Eiffeltårnet. Et Paris-besøk er ikke fullverdig uten at man har vært oppi tårnet. På samme måte har du ikke sett og opplevd Bergen før du har vært på Ulriken, sier Foss.

En ressursgruppe skal sette visjonene ut i livet. I denne gruppen sitter blant annet arkitektene Arvid Bjerkestrand og Vibeke Holm. Ifølge Foss er de godt i gang med skissene.

Einar Salomonsen og Anne Bjørnstad skal ha ansvaret for utviklingen av restauranten, mens Øyvind Boska og Gaute Hatlem skal stå for profilering og markedsføring. Tony Hutchinson er inne på driftssiden og Christian Foss skal sammen med kollega Gøril Skar ha hovedansvaret for den overordnede utviklingen av Ulriksbanen.

Ønsker stor bredde

— Hva skal vi være og for hvem? spør Foss retorisk.

— Vi skal ha stor breddeappell. Vi ønsker å tiltrekke oss både bergensere, turister, unge, gamle, fattige og rike.

Nedre stasjon skal totalrenoveres. Det samme skal øvre stasjon. Restauranten likeså.

— Vi ønsker å bygge opp en identitet rundt Ulriken, som gjør at bergenserne føler at den er deres. Da vil de snakke om det til turister, og attraksjonsverdien vil øke, sier Foss.

Det hele skal stå ferdig våren 2009. I tillegg til selve kjøpet, legger Foss minst 15 millioner i bordet for å oppgradere banen.

— Det er et tett program vi har foran oss. Etter at bystyret har behandlet saken i slutten av april, setter vi virkelig inn høygiret, sier Foss.

- Tenker med hjertet

Foredraget går mot slutten.

— Jeg gjør dette av kjærlighet til byen og til Ulriken spesielt. Det var her jeg tjente mine første kroner. Hadde jeg kun tenkt på penger, ville jeg investert pengene mine annerledes. I dette tilfellet tenker jeg mer med hjertet enn med lommeboken, sier Foss.

Han sier selv at han liker utfordringer, og at en Ulriksbane med brukket rygg derfor passer ham godt.

— Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger, men mange lurer på om jeg er gal. De som kjenner meg vet at jeg liker å jobbe med denne typen prosjekter, sier Foss.

Må gjenvinne tilliten

Snart er det klart for debatt. Kommunikator Øyvind Boska, som selv er med i ressursgruppen, Fløibane-direktør Trond Amland, daglig leder Einar Johan Grieg i Bergen Turlag og Foss selv tar plass i panelet. Tidligere leder i Salgs- og reklameforeningen, Arne Johannesen fører ordet.

— Trenger vi Ulriksbanen?

Amland får første spørsmål. Ja, er svaret fra konkurrenten. Ballen kastes videre til Foss og Boska.

— Utfordringen for oss er hvordan vi skal få bergenserne til å stole på at vi mener det vi sier. Vi må være veldig lydhøre for publikums ønsker, sier Foss.

— Vi må allerede nå begynne å tenke på hvordan vi skal gjenopprette tilliten hos bergenserne. Opprustningen av banen skal ikke komme bardust på folk. Forhåpentligvis står folk i kø når vi åpner i 2009, sier Boska.

Hvordan synes du Ulriksbanen bør bli? Si din mening her.

STORE VISJONER: - Vi ønsker å bygge opp en identitet rundt Ulriken, som gjør at bergenserne føler at den er deres, sa Christian Foss på et møte i Salgs- og reklameforeningen i Bergen i kveld.
BORGHILD BERGE
ULRIKEN-DEBATT: Øyvind Boska (t.v.), Christian Foss, Einar Johan Grieg og Trond Amland stilte til debatt om Ulriken i kveld. I midten ordstyrer Arne Johannesen.
BORGHILD BERGE