Samtidig sto fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) i går i Stortinget og sa at miljøet og omdømme for norsk sjømat vil være avgjørende.

I nær fremtid kommer regjeringen til Stortinget med planene for det videre arbeidet med «U-864».

Statsråden ville berolige Arne Sortevik (Frp), som sørget for at ubåtsaken ble tatt opp i Stortinget for andre gang på en uke.

- Hensynet til miljøet veier tyngst

Gjentatte ganger sa hun at hensynet til miljøet vil veie tyngst når regjeringen konkluderer — i tillegg til omdømme for norsk fisk og hensynet til befolkningen på Fedje.

Like før jul kom den bestilte rapporten om kvalitetssikring av den planlagte hevingen av «U-864». Den var ramsalt i sin kritikk, og sendte sjokkbølger langt inn i de miljøene som er opptatt av det tyske ubåtvraket med 67 tonn kvikksølv om bord.

Rapporten var bestilt av Berg-Hansens departement og utført av Dovre Group, i samarbeid med Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Både forberedelsene, gjennomføringen og etterarbeidet ved hevingen ble sterkt kritisert for mangler og usikkerhet.

Vil klare jobben

I går kom svaret fra Kurt Oddekalv og hans Miljøvernforbundet. NMF går langt i å forsvare det nederlandske selskapet Mammoet Salvage, som har fått kontrakten ved Fedje, om det blir heving.

De viser til at det var dette selskapet som hevet den russiske ubåten Kursk i 2001. Den veide fem ganger så mye som det tyske vraket ved Fedje. Oddekalv og Miljøvernforbundet er ikke i tvil om at Mammoet har både utstyr og kapasitet til å gjøre jobben.

Miljøvernforbudet kaller rapporten fra Dovre/TØI et bestillingsverk for de som vil ha tildekket vraket, og ikke heve det.

Argumentet om å la ubåten ligge, av hensyn til menneskelige levninger om bord, karakteriserer NMF som latterlig.

— Hensynet til miljøet vil veie tyngst, gjentok fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen flere ganger i Stortinget i går, da hun svarte på spørsmål om heving av «U-864» ved Fedje.

Hva mener du om Dovre-rapporten og Miljøvernforbundets motrapport? Diskutér saken nedenfor.