Det er likevel ikke uvanlig at utesteder publiserer bilder av gjestene sine på Internett. Eksempler på utesteder i Bergen som har bilder av gjestene på sine hjemmesider er Calibar, Rick`s, Feliz og Studenten. Søndag skrev BT om studenten Kim Stefan Anderson (22) som har fått bilder av seg selv på utestedet Tiger Tiger publisert på Internett uten å ha gitt samtykke.

**Les mer:

Utested la ut nettbilder uten lov**

Andre utesteder sier de aldri ville vurdert å gjøre det samme.

— Vi har aldri hatt, og kommer aldri til å ha, en praksis med å fotografere gjestene. Folk har krav på et privatliv og det er bare tull å publisere bilder på Internett når gjestene ikke er opplyst om dette, sier Henning Hofstedt.

Ville ikke likt det

Hofstedt tror ikke gjestene ville satt pris på å bli avfotografert og mener at historien om Tiger Tigers fotopraksis underbygger det han hele tiden har trodd gjestene mener om saken.

— Jeg forstår veldig godt at det ikke er gøy å bli hengt ut på Internett. Jeg ville ikke likt det dersom det skjedde meg, sier Hofstedt.

Utestedet The Scotsman stiller seg også skeptisk til å fotografere gjestene.

— Det å fotografere gjestene har aldri vært noe tema for oss. Det kommer det heller aldri til å bli, sier daglig leder for The Scotsman, Thomas Arildsen, som ikke tror at Tiger Tiger har brutt loven med overlegg.

Arildsen presiserer likevel viktigheten av å holde seg innenfor loven.

— Her hos oss skal folk slippe å bli tatt bilde av. De skal vite at vi ikke slipper inn fotografer og blomsterselgere.

Advokatfullmektig Torbjørn Kristoffersen ved advokatfirmaet Tollefsen sier strafferammen er bøter eller fengsel inntil tre måneder dersom gjester går til anmeldelse av slik fotografering.

— Loven sier at den avbildede må samtykke til at bildet blir publisert. Det finnes unntak, som for eksempel hvis bildet har aktuell og allmenn interesse. Men det skal godt gjøres å forsvare å vise bilde av berusede og lettkledde jenter på dansegulvet, sier Kristoffersen.

Krever aktivt samtykke

Øverste sjef for Tiger Tiger-utestedene i Norge, Jake Pedersen, forsvarte i BT søndag bildepubliseringen med at utestedet har et skilt ved inngangen som advarer gjestene om at de kan bli tatt bilde av.

Blant dem som reagerte var Datatilsynet som i 2005 var i kontakt med Tiger Tiger i Oslo vedrørende publisering av bilder på Internett.

I likhet med Datatilsynet mener Kristoffersen at en plakat ved inngangspartiet ikke kan unnskylde slik fremtreden.

— Det virker litt suspekt og lettvint, og er en veldig uheldig måte å gjøre det på. Ifølge rettspraksis kreves det aktivt samtykke av de fotograferte hvis bildene skal publiseres, sier Kristoffersen, som presiserer at han ikke har sett det aktuelle skiltet og uttaler seg på generelt grunnlag.

Injurierende effekt

Kristoffersen mener at det i dette tilfellet er snakk om et brudd på loven, noe som kan resultere i bøtelegging og i verste fall fengselsstraff for de ansvarlige, dersom gjester velger å anmelde stedet.

— Etter nærmere vurdering kan også publiseringen av bildene oppfattes å ha en injurierende effekt som går inn under straffelovens injuriebestemmelser.

Kristoffersen advarer utesteder mot publisering av bilder av gjester som er til stede i lokalet.

— Gruppe- og oversiktsbilder er helt ok, det er bildene av noen få personer som er problematisk. Å publisere bilder av lettkledde, berusede personer som ikke har gitt et klart samtykke er noe man aldeles ikke skal gjøre.

Hva synes du om at utestedene publiserer bilder av gjestene?