Det tyskeide containerskipet MV «Celina» gikk fredag kveld på grunn ved Gangsøya utenfor Måløy. Det 123 meter lange skipet, som veier 6400 bruttotonn, har 280.000 liter tungolje og 67.000 liter diesel om bord.

Søndag ble det meldt at det ikke var hull i oljetankene på skipet, og at skipet kunne bli liggende i flere uker. I en pressemelding klokken 10.30 tirsdag kom den motsattte beskjeden fra Kystverket:

— Undersøkelsene som er gjennomført av bergingsselskapet Buksér og Berging viser at det trolig er hull i tre av bunkerstankene, skriver Kystverket.

Ingen lekkasje

Fortsatt er det ikke tegn til oljelekkasje rundt havaristen.

— Årsaken til at olje ikke lekker ut fra disse kan i så fall skyldes vanninntregning som presser oljen oppover i tanken og dermed hindrer den i å lekke ut. Kystverket har på bakgrunn av disse nye opplysningene valgt å forsterke oljevernberedskapen ved havaristen ved å legge ut flere oljelenser, skriver Kystverket.

Skipet ligger fortsatt stabilt, og rederiet forbereder nødlossing og berging.

— Bergingsselskapet opplyser at arbeidet med å tette maskinrommet har startet. For øvrig vil det bli gjennomført en rekke undersøkelser i løpet av dagen for å kartlegge skadene på bunkerstankene, skriver Kystverket.

Søndag sa vaktleder Rune Bergstrøm i Kystverket til NTB at de sammen med Sjøfartsdirektoratet jobbet med en plan for å berge skipet.

— Det viktigste er at det ikke begynner å lekke olje. Så sånn sett er situasjonen positiv. Ting tar tid, og det er mulig skipet vil bli liggende på stedet i flere uker, sa Bergstrøm.

Da var det ikke funnet hull i oljetankene.

10 ble evakuert

Bergstrøm sa søndag at utfallene av bergingsplanen kan være mange. Om skipet tømmes helt eller delvis for olje i forbindelse med bergingsarbeidet er for tidlig å si. Når planen er godkjent av Sjøfartsdirektoratet, kan bergingsarbeidet starte omtrent umiddelbart.

Fartøyet kom fra Måløy da det gikk på grunn i stor fart klokken 20.30 fredag kveld. Det var 14 personer om bord, og ti av dem ble evakuert. De siste fire ble igjen for å arbeide om bord. Ingen ble skadd i grunnstøtingen.

Skipet er registrert på Antigua og Barbuda og ingen av mannskapet om bord var norske.