Marianne Bjelke er student i Bergen, og tar med jevne mellomrom taxi fra sentrum til Ole Irgens vei. Dette er en kort strekning, som alltid ender på minstetakst på rundt 153 kroner.

I mars sjekket hun tilfeldigvis kontoutskriften i nettbanken og så at 300 kroner er trukket av Bryggen Taxi.

— Jeg ringte med en gang til Bryggen Taxi. De sa at dette var et reservasjonsbeløp som var blitt trukket fra mange kunder, og at pengene ville bli betalt tilbake rett etter påske. Jeg har ringt mange ganger og forlangt å få snakke med økonomisjefen. De sier hele tiden at han er opptatt og at han skal ringe meg tilbake. Men jeg har hverken fått penger eller noen tilbakemelding, forteller hun.

Nå vurderer Bjelke å bruke advokat for å få tilbake pengene sine.

— 300 kroner er jo ikke så mye, men dette er en prinsippsak. Det er sikkert mange som ikke hadde merket det, sier hun.

Anmelder drosjeselskapet

  1. mars kom Frank Wolter og konen hjem til Bergen etter en tur til Spania. Da drosjeturen fra Flesland til Tertnes var over, oppsto det problemer da Wolter skulle betale.

— Sjåføren trakk kredittkortet fem-seks ganger gjennom terminalen. Han sa den ikke virket på grunn av dårlig signal, og ville ha kontant betaling. Min kone gikk da og hentet 700 kroner i leiligheten, som vi betalte med, forteller Wolter.

Turen skulle koste 680 kroner, men sjåføren hadde vært hjelpsom med bagasjen og fikk beholde vekslepengene. Noen dager senere oppdager Wolta at Bryggen Taxi har trukket penger fra kontoen hans. Ikke 680 kroner, som turen skulle koste, men 700 kroner, det samme beløpet som han allerede hadde betalt kontant.

Siden har Wolter vært i kontakt med drosjeselskapet mange ganger. Han blir lovet at pengene skal betales tilbake med en gang, men de dukker aldri opp.

— Jeg har ringt mange ganger og har møtt opp på sentralen på Straume. Til slutt fikk jeg beskjed om at de ikke var interessert i å ordne opp i dette og at jeg bare måtte anmelde dem.

I dag leverte han anmeldelsen til politiet.

— Det kan jo hende mange er blitt lurt. Særlig hvis det er berusede passasjerer, sier Wolter.

- Vi klør oss hodet

Styreleder Kurt Ulveseth i Bryggen Taxi kjenner til problemet.

— Det er en feil et eller annet sted i det betalingssystemet som vi bruker, sier han.

Ulveseth opplyser at betalingssytemet deres er levert av selskapene Dibs og Teller

— Folk skal føle seg trygge hos oss og kunne betale med kort, sier styrelederen.

Han forteller at de har kontaktet sine underleverandører om problemene.

— Vi omsatte for 20 millioner i 2009, og det gjelder kun betaling med kort, så det er ganske mange transaksjoner å gå gjennom, sier Ulveseth.

— Vi vet ikke hva som har skjedd, og vi klør oss i hodet. Vi har gitt beskjed til leverandørene våre, som har stengt ned systemet. Nå gjør vi alt for å finne ut av dette, sier han.

- Noe virkelig galt

Han forteller at problemet oppstår når kunden skal betale med kort. I begynnelsen av turen, trekkes kortet én gang.

— Da oppgir vi et cirkabeløp og reserverer det for å sjekke om det er dekning på kontoen. Når turen er slutt, skal det justeres til det riktige beløpet som turen faktisk kostet. Det kan se ut som om selve reservasjonsbeløpet blir trukket, sier han.

Han beklager overfor kundene og lover at de som har blitt trukket for mye, skal få pengene tilbake.

Problemet skal ifølge Bryggen Taxi ha oppstått for sju måneder siden. Spesielt skal det ha vært et problem i tidsrommet fra 17. til 20. mars.

— Da skjedde det noe virkelig galt, sier han.

Ulveseth opplyser at det så langt er rundt 300 kunder som har opplevd å bli trukket for mye.

— Dette er en veldig kjedelig situasjon. Vi prøver bare å få en oversikt.

- Hvor kan pengene ha havnet?

— Det er et veldig godt spørsmål. Ikke vet jeg hvor pengene havner. De står nok på vent et eller annet sted. De er ikke på kontoen til Bryggen Taxi, sier han.

— Det har også vært et eksempel der folk som ikke har kjørt med Bryggen Taxi har blitt trukket. Vi vet virkelig ikke hva som har skjedd, sier styrelederen.

- Hva gjør dere for å rydde opp?

— Vi jobber på spreng, går gjennom gamle transaksjoner og har kontaktet underleverandørene. Feilen må ligge et sted hos dem, sier han.

- Ikke et stort problem

Jan Valeur er daglig leder i Bergen Taxi. Han kjenner ikke til at de skal ha hatt slike problemer. Selskapet bruker også Teller som leverandør av betalingssystem.

— Det kan selvsagt skje feil knyttet til enkelttransaksjoner, men om dette hadde vært et stort problem, hadde jeg visst om det. Og det er ukjent for meg. Så jeg er rimelig sikker på at våre biler ikke har dette problemet, sier Valeur.

Norgestaxi bruker også Teller.

— Det har skjedd noen få ganger at det beløpet er blitt trukket to ganger. Da har vi oppdaget det gjennom våre rutiner og tatt det opp med selskapet. Kunden har også fått beløpet tilbakebetalt, sier daglig leder i Norgestaxi, Jan Tennfjord.

Det har ikke lyktes bt.no å fatt i leverandørene av betalingssystemene, Dibs og Teller.

Har du opplevd noe lignende? Si din mening her.