— Vi tenkte overhodet ikke på Crispo da vi utformet vårt produkt, verken for sjokoladen eller posen den selges i, forklarte merkevaresjef Kristian Bjerknes da den eiendommelige søtsakstriden fortsatte i Bergen tingrett tirsdag.

— Men synes du at sjokoladen likner på Crispo? ville Nidars prosessfullmektig, advokat Peter G. Nitter, vite.

Minde-profilen

— Jeg vet hvordan Crispo ser ut, men det spørsmålet ble ikke reist under prosessen med vår nye sjokolade. Vi var opptatt av å holde oss lojalt til Minde-profilen. Assosiasjonene til Crispo var ikke til stede, svarte Bjerknes. Nidars advokat fant det påfallende at Minde Sjokolade brukte noenlunde den samme gulfargen på sine Crisp-poser som Crispo er emballert i.

— Crisp er en melkesjokolade, og gult eller oransje er den naturlige fargen til å ledsage slik sjokolade. På samme måte ville vi ha brukt gule poser dersom vi produserte potetgull, fremholdt merkevaresjef Bjerknes.

Heller ikke tidligere leder i Brynild Salg, Minde Sjokolades eier, fant likhetstrekk med Nidars Crispo.

— Det falt meg ikke inn. Jeg så på Crisp-sjokoladen som en naturlig utvidelse i porteføljen vår, sa han.

Omstridt «dummy-pose»

Sjokoladeparodien ble nesten komplett da Nidar presenterte en såkalt «dummy-pose» som kan bli brukt dersom Nidar velger å produsere Crispo i småsjokolader for posesalg. Og det kan meget godt komme til å skje, muligens som et svar på Mindes fremstøt med sin crisp-variant.

— Utformingen av denne forsøksposen minner mistenkelig om vår design for Crisp-sjokoladen, fastslo Minde Sjokolades prosessfullmektig, advokat Kristine Madsen.

Nidar krever at Minde forbys å selge sjokoladen under navnet Crisp, og at bergensfabrikken forbys å bruke den nåværende posen. Samtidig krever Nidar at Minde må bære saksomkostningene. Det opprinnelige kravet om økonomisk erstatning er frafalt. Saken er nå oppe til doms.

STRIDENS KJERNE: Crisp og Crispo.