Rune Gjelle, avdelingsingeniør i Statens vegvesen, ber russen hente inn råd fra dem før de bygger om bussene.

— Jeg har sett noen bilder i avisene som tyder på at en del biler ikke vil bli godkjent. Det virker som russen bygger om for eget godtbefinnende, sier Gjelle.

Skal man bygge om bussene må man passe på å holde seg innenfor regelverket som ivaretar sikkerheten. Ifølge Gjelle er det særlig nødutganger og sikkerhetsbelter russen synder mot.

— Gjør man endringer på seteplasser, er det krav om at det monteres bilbelter. Det tenker de ikke særlig mye på, sier Gjelle.

Hittil i år har Statens vegvesen bare hatt en russebuss inne til kontroll.

— Det er mye bedre å komme med tegninger til oss i forkant om hva man har tenkt å gjøre. Ikke kom 14 dager før dere skal ha skilt på bilen, tilrår Gjelle.

Alt må nemlig være i orden før det blir snakk om registrering. Erfaringene til Gjelle tilsier at det er mye som må rettes opp i.

— Ofte gjelder det plassering av seter, og skarpe kanter. Det er også et krav om at det ikke skal være lett tennbart materiale i bussen.