Stig Mikkelsen forsto ingenting da han ble belastet for å ha ringt Seychellene i en halv time.

— Jeg kjenner ikke et menneske på Seychellene og hadde aldri ringt dit, forteller Mikkelsen.

Ved et uhell kom han til å koble seg opp mot en nettoperatør utenfor afrikakysten og ble svindlet for flere hundre kroner. Han klaget straks til Telenor og mente det måtte være feil på regningen.

Tilgitt og glemt

— På kundeservice kjente de godt til dette problemet og de forklarte meg at jeg måtte ha ringt opp en annen nettoperatør mens jeg surfet på nettet. Likevel lot de meg slippe å betale regningen, sier Mikkelsen.

Det er et par år siden Stig Mikkelsen som uerfaren nettbruker på forunderlig vis havnet hos en telefonoperatør på Seychellene. I utgangspunktet krevde Telenor ham for rundt 650 kroner for netturen. Hele beløpet ble slettet.

I går skrev Bergens Tidende om familien Svendsen på Os. Den ufrivillige nettreisen har kostet dem 5700. Men hos Telenor er det slutt på forståelsen. Svendsen må pent betale den skyhøye regningen.

Stig Mikkelsen synes ikke det riktig av Telenor å forskjellsbehandle folk på den måten. Han tok straks kontakt med Bergens Tidende da han leste om familien.

— Jeg synes de burde slippe å betale pengene, når jeg slapp. Det er ikke rett å gjøre forskjell på folk, sier han.

Burde vite i 2002

— For et par år siden var dette et mer ukjent problem. Teleklagenemnda har siden den gang slått fast at det er kundens eget ansvar å følge med på hvordan nettet brukes, sier informasjonssjef Gunn Kristin Sande i Telenor Plus.

I utgangspunktet mener hun familien Svendsen selv må ta ansvaret for å ha koblet seg opp mot operatører både på Seychellene og i Etiopia.

— Hvis de mener vi har gjort en feil, må de kontakte oss. Vi behandler alle klager individuelt. Det hender vi i dialog med kundene kan bli enig om å redusere regningen, sier Sande.

Hun forteller at den nokså ferske Teleklagenemnda har behandlet en rekke liknende saker. Telenor har gått fri for ansvar hver gang.

Ingen advarsler

Men selv om Svendsen og Mikkelsen ikke er de første som er lurt, så har ikke Telenor sett det som sin oppgave å informere kundene om faren for nettsvindel.

— Vi informerer kundene når de tar kontakt. Vårt ansvar begrenser seg til å holde linjene åpne. Det er ikke vårt ansvar hva folk bruker linjene til, på samme måte som det ikke er vårt ansvar hva folk snakker om i telefonen, sier Sande.

fakta/Teleklagenemnda

  • Teleklagenemnda er et nøytralt klageorgan opprettet av Forbrukerrådet.
  • Nemnda behandler klager fra kunder som mener regningene fra Telenor, Tele2, Enitel og NetCom GSM er blitt for høye.
  • Klager til nemnda må sendes senest fire uker etter at forbrukeren har mottatt endelig svar på sin henvendelse til operatøren.
  • Nemnda behandler ikke saker som er blitt rettslige tvister. * Uttalelsen fra nemnda er rådgivende.

fakta/Slik blir du svindlet

  • Når du er på nettet og det dukker opp spørsmål om du ønsker å gå videre må du være på vakt. Dette kan være det eneste forvarselet du får om at datamaskinen din er i ferd med å ringe til det fjerne utland.
  • Ofte kommer slike spørsmål på sider som tilbyr spill eller musikk. De kan også dukke opp som såkalt pop-ups, små reklamer som popper opp for ulike produkter og nettsteder.
  • Som oftest står det med liten skrift nederst på disse siden at dersom du klikker deg videre går du også over til en annen takst.
  • Dersom du går over til annen takst, så laster maskinen også ned et lite program uten at du vet det. Programmet legger inn utenlandsnummeret i din maskin. I verste fall kan du risikere at dette dyre nummeret legger seg over ditt vanlige telefonnummer neste gang du kobler deg opp på nettet.
  • På regningen fra teleoperatøren vil disse oppkoblingene fremstå som samtaler til utlandet. n De som frykter å bli svindlet av nettoperatører på den andre siden av jordkloden kan sperre telefonen for samtaler til utlandet.
FIKK MEDHOLD: Likt bør være likt, mener Stig Mikkelsen. Han fikk ettergitt regningen fra Telenor.
FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN