• Totalt sett syns vi det er beklagelig at kommunen er kommet opp i en slik situasjon, men hver og en må gjøre det beste for å unngå ulykker, sier Arne Aase i Trygg Trafikk.

ØIVIND ASK

Han er spesielt bekymret for de minste skolebarna etter opplysningene om at flere gater i Bergen kan bli stående uten gatelys i lang tid fremover.

— De små kan være vanskelig å få øye på, derfor er vi opptatt at de skal bruke refleksvester på skolevei i den mørke årstiden, uansett. Og her kommer foreldrene inn i bildet. De må gjøre alt de kan for å sikre og hjelpe barna, sier Aase.

— Vi skjønner godt at mange føler seg utrygge, særlig på steder som mangler fortau, men det er mye hver av oss kan bidra med, både som gående og som kjørende. Vær forsiktig når du går i mørket, og sørg for at du blir sett. Vi oppfordrer alle i det minste å bruke refleks. Vi foretok en måling i Hordaland i fjor, og dessverre var det bare ni prosent som brukte refleksbrikke. Det er ikke bra nok. Vi må huske på at det kan være vanskelig for bilistene å se en mørk person i veikanten, men også i fotgjengerfeltet på mørke, regnfulle dager og kvelder. Ikke minst her er det viktig å være påpasselig.

Bilistene har et stort ansvar, sier Arne Aase i Trygg Trafikk.

— Sørg for at alle lysene virker, kjør forsiktig hvis veien er dårlig opplyst, og hold rutene rene, ikke minst er dette viktig på innsiden, noe mange glemmer, legger Arne Aase til.

Det paradoksale er at det kan bli dyrt å være fattig. En dødsulykke er beregnet å koste samfunnet 21 mill. kroner, en alvorlig ulykke er satt til 4 millioner. I tillegg kommer sorgen, som ikke kan måles i penger. En eneste ulykke koster med andre ord like mye som kommunen sparer på strømregningen - men det er jo et annet budsjett.

— Vi har ikke registrert noen problemer så langt, sier Jan Gunnar Bøe, sjef for trafikkavdelingen ved Hordaland politidistrikt.

— Jeg må innrømme at jeg på forhånd trodde vi skulle få en økning i antallet trafikkulykker, men det har vi ikke opplevd. Alt ser veldig bra ut foreløpig fra vårt ståsted. Det er mulig grunnen er at folk er mer forsiktig, legger han til.

Det går mot høst, mørkere vær og regn, og Jan Gunnar Bøe sier at trafikkpolitiet vil følge med på utviklingen.