bt.no møtte kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer ved endestoppet for Bybanen i sentrum. Da banen kom, var det trengsel på perrongen. De som skulle ut, måtte bane seg vei forbi passasjerer som ville inn.

— Dette er egentlig helt typisk, sier Ingrid Dreyer, kommunikasjonssjef i Skyss.

Beina på gulvet

Selskapet lanserer derfor Smil-kampanjen, som i hovedsak fokuserer på fire punkt.

— For det første er det viktig at folk kommer ut før andre skal inn. For det andre ber vi om at de som skal reise, trekker inn i vognen og gir plass til dem som trenger det. Dessuten er vi ikke glade i de som legger beina på setene eller spiller for høy musikk, sier Ingrid Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Skyss.

Hun forteller at de hadde en tilsvarende kampanje i fjor.

— Den fikk vi god respons på. Vi har fått jevnlige tilbakemeldinger via kundesenteret om at folk synes vi skal kjøre flere slike kampanjer. Det er basert på opplevelser de selv har når de reiser kollektivt, at folk skal bli flinkere til å ta hensyn.

- I egne tanker

— Har vi ikke folkeskikk?

— Jeg tror folk er ubetenksomme, at de går litt i egne tanker når de stiller seg foran døren og legger beina på setet. Jeg tror ikke de er uhøflige, men at de bare ikke tenker seg om. Dette er ingen pekefinger fra vår side.

Dreyer tror vi trenger jevnlige påminnelser om dette, og hun er overbevist om at de reisende i Bergen og Hordaland ikke skiller seg fra andre steder.

- Engasjerer mange

Kampanjen består av plakater på Bybanen og bussene, i tillegg til annonser og informasjon på nettsidene til Skyss. Det blir også gjensyn med filmen med Leo Ajkic og Gullars på kino og YouTube.

— Dette temaet engasjerer mange reisende og folk er samstemte i at vi må ta mer hensyn til hverandre, sier Dreyer.

Hvordan er det å reise kollektivt? Hyggelig, eller? Si din mening i kommentarfeltet under.

KLART BUDSKAP: Skyss kommer med klare oppfordringer til de reisende.