• For dårlig kommunikasjon mellom forbrukerne og kraftleverandørene må ta skylden for at vår bransje har fått et dårlig rykte blant folk.

Det er avtroppende styreformann i EBL og konsernsjef i BKK, Atle Neteland, som kommer med denne selverkjennelsen. På generalforsamlingen tirsdag takket kvemmingen av som styreleder for Energibedriftenes landsforening (EBL) på Lillehammer.

— Vi er altfor dårlige på kommunikasjon, vi opptrer som monopolister sier Neteland til Bergens Tidende.

«Kampen om kraftprisen» er temaet på EBL sin maikonferanse som starter i dag. Programmet retter et kritisk lys på samspillet mellom kraftleverandørene og strømkundene.

— Vi er blitt gjenstand for en oppmerksomhet i media som har ført til svekket omdømme til bransjen. Det er ikke medias skyld. Skal vi få et bedre rykte må vi bli flinkere til å forklare strømkundene hvordan kraftmarkedet nå virker i Norge, sier han.