— Man måtte ikke gi for mye ror, fordi da kunne farten på svingen bli større enn ønsket og båten kunne krenge en til to grader, forklarte kaptein Tangedal i dag under sjøforklaringen i Bergen tingrett.

Han mønstret av "Rocknes" 30. desember, og skulle etter planen tilbake på ulykkesbåten i midten av februar.

— Båten hadde en tendens til å fortsette å svinge, dersom du ikke ga motror, sa Tangedal.

Kapteinen kunne videre fortelle at "Rocknes" var utstyrt med topp moderne navigasjonsutstyr.

"Rocknes" hadde to forskjellige typer sjøkart ombord, i tillegg til datakart og øvrig navigasjonsutstyr.

Kaptein Olav Tangedal var i likhet med los Vermund Halhjem ikke kjent med at det var kommet oppdaterte kart, hvor en nyoppdaget grunne var tegnet inn.

— Det var ikke kjent for meg at det var noen nye opplysninger om Vatlestraumen før denne ulykken, sier Tangedal.