— Tunnelen under Canadaskogen til Liavatnet vil etter min mening forhindre denne økningen, sier prosjektleder for Ringveg vest, Ottar Midtkandal, til BT.

— Det er min hellige overbevisning at når Ringveg vest er knyttet til Vestre innfartsåre, så vil trafikken mellom Bergen og Sandsli/Kokstad/Flesland forflytte seg fra Fyllingsdalen til den nye veien, som vil være raskere, sier Midtkandal.

Når det gjelder Bjørgevegen, tror Midtkandal at 1. byggetrinn alene vil redusere køproblemene fra Loddefjord mot Søreide om morgenen. Fordi trafikken da allerede på Sandeid kan stikke ned i den nye tunnelen, som får to felt i hver retning.

Omvendt kan denne tunnelen gjøre forholdene vanskeligere enn i dag på Bjørgevegen fra Sandeid mot Loddefjord om ettermiddagen. Også her vil tunnelen mot Liavatnet bety en stor avlastning, tror Ottar Midtkandal.