Støpekanter skal være minimum 75 centimeter høye. Sikringen langs veien ved Åkyllaren er bare 35 centimeter, altså 40 centimeter under kravene.

— Lave, gammeldagse støpekanter er et kjent problem både i Hordaland og ellers på Vestlandet, sier senioringeniør Tor Høyland i Statens vegvesen til Marsteinen.

- For få ressurser

Dødsulykken skjedde langs landeveien mellom Åno og Eio. På ulykkesstrekningen har ikke vegvesenet gjennomført trygghetsinspeksjoner – selv om det har vært trafikkulykker på samme vei tidligere. Det vil bli gjort nå.

— Vi har hatt fokus på å sikre såkalt sideterreng de seneste årene, men vi har ikke ressurser til å gjennomføre analyser av alle ulykkene som skjer når det er personskade involvert, sier Høyland til avisen.

Forbipasserende hjalp

18-åringen som omkom, var passasjer i bilen. Den kjørte av veien og havnet i sjøen. Mannen ble sittende fastklemt etter utforkjøringen, mens sjåføren kom seg uskadet ut.

Sent torsdag kveld omkom 18-åringen.

Lensmann Per Nordstrand i Austevoll fortalte til bt.no like etter ulykken at tre menn var de første som kom til ulykkesstedet. Nordstrand sier de forbipasserende gjorde en heltemodig innsats for å prøve å redde livet til 18-åringen.— Innsatsen deres var formidabel. En av dem hoppet uti iskaldt sjøvann. Alle gjorde det de kunne, men måtte gi opp. Også folk fra brannvesenet gikk uti uten dykkerdrakt for å få løs mannen, sa Nordstrand.

I SJØEN: Bilen ble liggende i sjøen med hjulene i været. Her er redningsmannskap i sving.
DMMØGSTER