— Jeg synes det er spennende at vi har aktører i vår region som prøver å utvikle et slikt segment, men det er avgjørende at de går i de rette kanaler og markedsfører seg der, sier Warberg i Bergen Reiselivslag.

Han synes ikke 30.000 kroner pr. døgn er for mye for en villa med plass til åtte personer og fire tjenere på geledd.

  • Det er ikke en ublu pris, sier Warberg.

Ifølge ham er markedet for luksusturister lite i Norge. For dem som tilbyr spesielle opplevelser og nærhet til naturen derimot, er potensialet stort.

  • Vi har diskutert satsing på rike fra India og Saudi-Arabia, men jeg mener ganske klart at Norge ikke har det produktspekteret som skal til. Vi har ikke tjenere og limousiner i kø, sier reiselivsdirektøren.

I fjor var det 3.375.000 ferieankomster til Norge, en økning på fem prosent fra 2008, ifølge tall fra Innovasjon Norge Reiseliv. Nesten én av tre valgte imidlertid overnatting hos slekt og venner. Bare én av fem overnattet på hotell.

Analytiker Heidi Eilertsen i Innovasjon Norge Reiseliv vedgår at de har liten kunnskap om turister i det eksklusive segmentet.

  • Vanlig er det ikke. Generelt sier vi at de som kommer til Norge er høyt utdannede og tjener over gjennomsnittet i sine hjemland.

Til Lyngen lodge nær de majestetiske Lyngsalpene flyr imidlertid rikingene inn i helikopter for å oppleve VIP-ferie med fjellvandring, havfiske, brevandring og elvebåtsafari.

  • Etterspørselen er god. Det har gått over alle forventning de to siste årene, sier eier Elisabeth Braathen.

Engelskmenn, franskmenn og italienere er i flertall blant dem som etterspør skreddersydde ferieopphold der tid er mer avgjørende enn penger, ifølge Braathen.

— Det kan være familier, venner og par som ønsker noe ekstra. De flyr gjerne helikopter ut på aktiviteter, sier Braathen.