LENA VERMEDAL

En aldrende fregatt slikker kai ved Haakonsvern. Får et strøk gråmaling fra kjeledresskledde vernepliktige. Å få sjøsprøyt i luggen kan de glemme på denne siden av årsskiftet.

— Blir det ikke seiling, er Forsvaret over og ut for meg. Jeg har ikke råd til å bli sittende her med bare grunnlønn, sier Jo Erlend Os, maskinassistent på «KNM Bergen».

Han er røykdykkerleder og har jobbet halvannet år på kontrakt i et kjelerom om bord. Høstens tur til Svalbard så han frem til - i likhet med resten av mannskapet.

— Dette var kjempeskuffende. Det er også alvorlig for Forsvaret, som vil miste viktig kompetanse, mener Os.

Nå venter trolig rørleggerjobb i det sivile på maskinassistenten.

- Et slag i trynet

Også kokkmatros Roger Engevik vurderer jobbskifte, kanskje på en restaurant i det private, fordi lønnen nå blir redusert.

— Skal vi bare ligge til kai, må jeg si opp. Det spennende med Forsvaret er jo å få reise rundt. Dette var et slag i trynet, sier Engevik.

— Dersom dette brer om seg, er det veldig synd. Vi har ingen å miste, sier orlogskaptein Bjørn Egenberg, som er skipssjef om bord.

Meldingen om budsjettsprekken på 137 millioner kroner kom overraskende på orlogskapteinen.

«KNM Bergen» skulle etter planen på to tokt på til sammen ni uker i høst. Én nasjonal øvelse og én tur til Svalbard.

— En fregatt med fullt mannskap på 125 personer koster mellom 200.000 og 250.000 kroner per dag ute på tokt, opplyser orlogskaptein og skipssjef Bjørn Egenberg.

Sparetiltaket kom likevel overraskende på skipssjefen.

— Jeg synes det virker dårlig planlagt. Hadde vi visst om dette, kunne vi redusert seilingen i vår, sier Egenberg.

Han ser for seg to store utfordringer fremover.

— Det første blir å holde et faglig nivå, være en profesjonell marine og stå klar når vi får starte igjen over nyttår. Det andre blir å bevare humøret i besetningen.

Må «late som»

Han varsler intensiv bruk av simulator, kursvirksomhet og sportslige aktiviteter fremover for mannskapet om bord. Det vil også bli tid til mye vedlikehold.

— Folk skal i alle fall ikke dimme i dårligere form enn de kom inn med, og båten kommer til å skinne, spår orlogskapteinen.

Han tør ikke love sjøsprøyt i luggen til matrosene om bord. Det lengste toktet blir trolig ikke lenger enn ut i fortøyningsbøyene i Grimstadfjorden.

— Vi kan jo «late som» og trene på havari i bøyen. Da får vi i alle fall tatt vekk landgangen og telefonlinjen, smiler han oppgitt.

Det er ingen trøst for navigasjonsmenig Monica Sarassen. Til jul er hun ferdig med 12 måneders tjeneste. Høyest på ønskelisten står en treårig matroskontrakt.

— Jeg blir sikkert veldig dyktig til å lese kart, men noen matroskontrakt tror jeg neppe jeg får uten mer erfaring, sukker hun.

  • En budsjettsprekk på 137 millioner kroner sender et tjuetall marinefartøy i opplag ut året.
  • To fregatter, fire ubåter, tre mineryddere, støttefartøyene KNM«Valkyrien» og «Tyr» samt 14 Hauk-MTB-er fortøyes frem til 1. januar.
  • Ni fartøy som er knyttet til NATO-forpliktelser får seile.
  • Rundt 1500 yrkesmilitære og menige blir rammet av sparetiltaket.
USIKKER FREMTID: Servitør Glen Erik Osebakken, navigasjonsmenig Monica Sarassen og maskinassistent Jo Erlend Os om bord i «KNM Bergen» føler fremtidsplanene deres går i vasken. De taper penger og erfaring ved at fregatten ikke får dra på tokt. <p/>FOTO: JAN M. LILLEBØ
SVINGER MALERKOSTEN: Vernepliktig Mats Johansen søkte seg til Sjøforsvaret fordi han ville ut å seile. Nå ligger «KNM Bergen» fortøyd til kai ut året. - Det kom som et sjokk på hele besetningen. Jeg søkte opplevelser og gledet meg til Svalbard-tur. Nå må vi ligge til kai. Det er for kjipt, sier Johansen.<p/>FOTO: JAN M. LILLEBØ