Bybanestasjonene mellom Bergen sentrum og Nesttun skal bli som perler på en snor, ifølge Bergen kommune.

Men hva med dem som bor der? Hva med dem som driver næringsvirksomhet i områdene?

Det var tema for et møte arrangert av Bergen Næringsråd i dag, der representanter fra kommunen møtte rundt 70 representanter fra næringslivet.

— Et spennende møte. Vi har fått konstruktiv kritikk, og det ønsker vi å ta med oss, sa Lisbeth Iversen, byråd for klima, miljø og byutvikling.

Skal si fra tidligere

Hun fortalte at nye strategiplaner for områdene skal bedre kommunikasjonen med beboere og næringsliv, og også bidra til at partene kan forhandle seg frem til kompromisser. Dermed kan man kanskje unngå situasjoner som ved Bien Bar i høst, der eierne kom på jobb en dag og oppdaget at Bybanen hadde tatt fortauet - uten å gi beskjed.

Les og se video: Her er Bybanen — Jeg synes ikke at kommunikasjonen har vært for dårlig, men konstaterer at noen har ment at de ikke har fått nok innsyn. Vi skal fortelle om prosessene før vi går i gang - nærmiljøet skal ane at noe skjer før det i det hele tatt begynner, sier Iversen.

Hun legger til at kommunen også skal bli mer aktiv i byutviklingen.

— I stedet for å fatte vedtak og planer og overlate fremdriften i området til seg selv.

- Ser du for deg at bybanestoppene faktisk blir som perler på en snor?

— Ja, jeg tror på det, sier Iversen.

- Må ikke bli papirplaner

Det var Mette Svanes, sjef for etat for plan og geodata i Bergen kommune, som brukte uttrykket i sitt innledningsforedrag.

— Vi vil utvikle unike steder med særpreg og egenart. Bybanestoppene skal bli som perler på en snor, sa hun.

Les også: Slik kan det bli på Paradis

Arbeidet med å utforme små lokalsentre ved stoppestedene er i full gang - og vil trolig pågå i mange år, også etter at Bybanen står ferdig.

Tore Jensen i Opus, introdusert som «nestoren i bergensk næringsliv», la vekt på at det er privat sektor som skaper byutviklingen etter at planene er lagt.

Se menneskene bak:

De bygger Bybanen

— Eiendomsbesittere og utviklere må med i arbeidet, ellers blir det bare papir. Og det er laget nok papirplaner opp gjennom årene, sa Jensen, som likevel hadde tro på at fremtiden vil gi fornøyde beboere og Bybane-kunder.

- Vi kan bli bedre

Lisbeth Iversen var enig i at kommunen har et forbedringspotensial.

— De strategiske planene for området skal gjøre det lettere for beboere og næringsliv å følge med og delta, sa hun.

Også prosjektdirektør for Bybanen, Rune Haugsdal, deltok i debatten.

— Jeg har stor sans for utålmodighet, men vi må også ha respekt for at det er byen vi utvikler - og at det tar tid å gjøre de riktige valgene, sa Haugsdal.

Han sa også at de håpet at byggestart for trinn to - fra Nesttun til Rådal - kunne skje høsten 2010. Blir ditt nærområde bedre av å ha Bybanen i nærheten? Diskuter saken her.

Erlend Langeland Haugen
STORE INNGREP: Bybanen fører til store inngrep mens den bygges - og store muligheter når den står ferdig.
Bjørn Erik Larsen
MODELL: Bybanens første del mellom Bergen sentrum og Nesttun skal stå ferdig i 2010.
Eirik Brekke